joi, 23 decembrie 2010

Ce pastram si ce uitam din 2010

O RETROSPECTIVA SUBIECTIVA INTRE ENTER THE VOID SI EXIT THROUGH THE GIFT SHOP

Aceasta retrospectiva e subiectiva in primul rand ca mult din ce am vazut in 2010 a fost facut in 2009 sau si mai inainte (din cauza delay-ului nostru stramosesc, care de ce sa nu recunoastem s-a mai micsorat, cel putin la blockbustere). Apoi are legatura cu preferintele mele si cu ce am reusit sa vad (ca am si scapari, desigur).
Daca ar fi sa pastrez ceva de anul asta as incepe cu Shutter Island (r. Martin Scorsese), o excursie ultra all inclusive in cotloanele mintii umane. Apoi ar fi cele doua calatorii in cautarea umanitatii dincolo de sfarsitul lumii (The Book of Eli si The Road). Tot despre sfarsitul lumii (unui cuplu) a fost si Marti, dupa Craciun.

Apropo, 2010 e un an cu recolta bune pentru filmul romanesc. Incepand cu documentarul despre “baieti destepti” de tranzitie, Kapitalism – Reteta noastra secreta (r. Alecu Solomon) si continuind cu Eu cand vreau sa fluier, fluier sau Medalia de Onoare. Despre Portretul Luptatorului la Tinerete si Autobiografia lui Nicolae Ceausescu am auzit numai lucruri bune, dar n-am avut unde sa le vad. Decaderea totala a cinematografelor de stat a continuat, simultan cu consolidarea multiplexului.

A fost si anul omagiilor (reusite sau mai putin) aduse eroilor optzecisti (Expendables, Machete si RED). La capitolul filmelor adevarate "de actiune”, am retinut doua: Green Zone si The Town (regizorul Ben Affleck le da aici o replica desteapta detractorilor sai).
La capitolul animatii, Despicable Me e fermecator prin felul in care face simpatice personaje super-antipatice (am inteles de la Richie ca Megamind e de acelasi calibru). La capitolul deceptii, Inception merita titlul suprem, tinand cont de asteptarile pe care le-a creat (altfel e agreabil). Flopuri ar mai fi Robin Hood, Legion, intoxicatia WebSite Story, Wall Street 2, The Nutcracker 3D si multe altele pe care nici nu vreau sa le amintesc, tocmai pentru ca ar trebui sa le uitam.

Zona experimentala a stat intre halucinogenul Enter The Void si incalificabilul "stunt" al graffer-ului britanic Banksy feat. Thierry Guetta aka Mr. Brainwash, Exit Through the Gift Shop (sau cum sa creezi un nou pop art icon din aproape nimic).
Documentare din 2010 am vazut putine, asa ca nominalizarea lui Restrepo e oarecum conjuncturala. Filmul e in primul rand un act de curaj nebun al realizatorilor sai (Tim Hetherington si Sebastian Junger), care au urmat un pluton de GI's in cea mai periculoasa zona de conflict din Afganistan (Valea Korengal) si i-au filmat timp de un an, aproape un ciclu complet. Intereseaza mai putin ce se intampla (ca nu e "film comando" cu actori reali), ci expozitia de chipuri. O juxtapunere intre fetele obosite ale batranilor pastori afgani si fetele tot mai chinuite ale soldatilor americani "imbolnaviti" de razboi. Cred ca poti sa dai pe "mute" filmul asta si tot ai sa intelegi prin ce trec oamenii astia (tura asta ma abtin de la comentarii politice legate de neo-imperialismul american).

Descoperirea anului (pentru mine) vine din 1953 – Vacantele domnului Hulot. O comedie si un autor (Jacques Tati) pe care vi-i recomand din inima, in caz ca nu stiti ce sa vedeti in vacanta. Si daca tot am terminat cu 2010 (fara sa zic nimic in plus despre The Social Network), sa va spun ce descoperiri am facut din alti ani.

Un Prophete te ia prizonier din primul minut pana la sfarsit. M-a trimis imediat sa caut tot ce a mai facut Jacques Audiard in afara de filmul cu "pianistul" Romain Duris si cu titlu foarte lung ( incercati va rog Sur mes levres, 2001). Mr. Nobody e frumos din punct de vedere vizual, dar nu stiu inca pe ce raft sa-l asez: la "placeri vinovate" ca pe The Fountain sau la "delicatese" ca pe A Single Man, din acelasi an 2009. De fapt, A Single Man e una din cele mai bune pelicule americane din deceniul care tocmai se incheie. O atmosfera de o eleganta vizuala rar intalnita (poate numai in cinematograful asiatic, gen In the mood for love), explicabila dealtfel prin numele regizorului (creatorul de moda Tom Ford).

Din spatiul european, avem un "urmas" al lui Tarkovski in persoana tanarului Nikolai Dreiden, care face un film (Pridel Angela/ Culoarul Ingerului, 2009) despre pocainta intre doua focuri de arma. Din acelasi spatiu slav, l-am redescoperit pe Andrzej Wajda si al sau diptic monumental (Omul de Marmura si Omul de Fier). De la noi, l-am redescoperit pe Alexandru Tatos si ale sale avangardiste Secvente (care merita tratate separat).

In privinta serialelor tv, daca 2007 a fost anul Rome, 2008 mi i-a revelat pe Larry David (Curb your enthusiasm) si Ricky Gervais (The Office), 2009 pe Mad Man si Sopranos, atunci 2010 este anul descoperirii sitcom-ului Extras/Figuranti (extras tot din creierele neobosite ale lui Ricky Gervais si Stephen Merchant). Cam astea 44 de titluri mentionate mai sus mi-au facut anul, in linii mari. Daca am uitat ceva important sunt convins ca retrospectiva camaradului Richie va "repera onoarea" Marelui Ecran.


INSEPŢII* ŞI DECEPŢII IN 2010

*asa cum ne invata Nolan, inception (inseptia) inseamna acea idee care-ti patrunde in minte si de care nu mai poti scapa. unele filme de anul asta chiar sunt adevarate inseptii (n.a.)

Se duce prin clepsidra timpului si ultima luna din 2010 si nu ne-a mai ramas decat sa trecem in revista bunele si relele din acest an deosebit de plin. Luci a punctat deja mai sus ce a fost mai important pe Marele Ecran, astfel ca mie nu mi-a ramas mare lucru de adaugat decat, poate, niste preferinte personale si mai multe dezamagiri. Asadar DiCaprio a avut un an foarte bun, cu cele doua thrillere solide: Shutter Island si Inception. Atat Scorsese cat si Nolan pot da linistiti lectii de cinema insa cele doua pelicule nu sunt varful maiestriei lor. The Social Network e un mod sigur unul din cele mai bune filme din 2010, impreuna cu The Ghost Writer al lui Polanski si Enter the Void-ul lui Noe. Mr Nobody e surpriza anului, unul din cele mai complexe, romantice, dramatice, fantastice si totusi inteligibile filme din ultima vreme. Dar senzatia anului e deocamdata Black Swan-ul lui Aronofsky, pe care abia ce l-am vazut in conditii deloc onorabile insa caruia eu unul n-am ce sa-i reprosez. E perfect. Iar Natalie Portman face un rol nemaipomenit.

Mentiuni speciale pentru divertisment ar merita Machete si Expendables, Kick-Ass si Scott Pilgrim (astea doua intra intr-o categorie noua de cinema, live action comic book) si animatia 3D a lui Snyder, Legend of the Guardians. As revedea apoi cu placere The American pentru ca are niste calitati incontestabile (rafinat si filosofic), Predators pentru ca e un demn urmas al originalului si The Book of Eli pentru aspectul de SF arthouse. Cele doua blockbustere fantasy/mitologice - Prince of Persia si Clash of the Titans - intra la categoria se putea si mai bine dar nu-s de aruncat. Singurul regret ar fi conversia 3D a 'titanilor', absolut inutila ca si in cazul mai slabului The Last Airbender. Doua filme de televiziune as mai mentiona aici: You don't know Jack, cu un Dr. Kevorkian genial interpretat de Pacino, si The Special Relationship, un inside look asupra relatiei Tony Blair (Michael Sheen) - Clinton (Denis Quaid) care-ti da ceva claritate in privinta modului cum se face politica la varf.

E greu sa faci o retrospectiva consistenta fara sa mentionezi intreaga lista de "cronici" pentru ca noi aici ne-am propus sa nu vorbim de filme proaste decat daca-i musai si ne stau in gat asteptarile prea mari. Asa ca pentru curiozitatea voastra dati un search pe-acolo.

La capitolul deceptii intra:
- Splice.. premisa era atat de buna pentru un thriller horror SF dar Vincenzo Natali (The Cube) s-a pierdut in clisee de producator de duzina si a nascocit un alt Species.
- A Nightmare on Elm Street, remake-ul vestitului horror a intarit faptul ca afara de Rob Zombie nu mai poate resuscita nimeni o franciza veche de 30 de ani.
- Robin Hood-ul lui Scott, un prequell deghizat in remake care doar aminteste de grandoarea epopeilor istorice ale englezului.
- Wall Street 2 a lui Oliver Stone al carui scop principal il banui a fi scoaterea din criza a industriei de film. Singurul atu: intoarcerea lui M. Douglas.
- Iron Man 2, o bascalie scumpa de tip Transformers 2 pe care nici superstarurile n-au scapat-o de ridicol;
- Skyline care s-a dovedit un B movie cu pretentii de blockbuster, surprinde doar printr-un final de bun simt: nu poti impiedica cu adevarat o invazie extraterestra.
- 13, remake-ul prin care Babluani si-a macelarit propriul film si m-a facut sa-mi pun intrebari serioase in legatura cu prezenta unora din actorii de pe generic.
- Stone, cel mai prost film in care au putut juca De Niro si Edward Norton; nu pot sa le iert faptul ca mi-am pierdut 2 ore din viata cu el.

Dintre peliculele romanesti cele mai reusite din 2010 sunt fara indoiala Autobiografia lui N. Ceausescu, Medalia de Onoare si Portretul luptatorului la tinerete, toate trei insa vazute in niste sali de cinema inghetate, cu haine groase, ceai fierbinte si dureri de genunchi la final... La multi ani, mai buni.

9 comentarii:

  1. as adauga si Morgen listei de filme romanesti "de pastrat"; un punct de vedere subiectiv, desigur :)A.

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim: multumim, se aproba! Numai ca daca nu l-am vazut, nu putem vorbi :)

    RăspundețiȘtergere
  3. eu în momentul de față mă uit la A Christmas Carol cu Patrick Stewart din 99.
    si trag cu ochiu pe articolul tău și văd ca anul ăsta am ramas mult in urma cu filmele. Deci daca eu in 2010 ma uit la un film din 99, iti dai seama cat de In Urmă sunt. :)
    Din ce ai enumerat pe aici, eu am văzut doar Shutter Island si Megamind, film de animatie care chiar mi-a plăcut si il voi recomanda, are un umor aparte, mai inteligent, pe mine m-a destins.
    Ce am mai văzut eu din lista ta: The book of Eli, putin din The road (dar nu l-am terminat),Robin Hood (pe care de asemenea nu l-am terminat), The Legion (dar e cam panaramă, l-am văzut tot).
    Un Prophete - Belea filmul, imi aduc aminte cum își bagă lama in gură ca să-l omoare pe poponaru ăla care se dădea la el.
    Seriale, spre rusinea mea, trebuie sa spun ca nu am mai vazut anul ăsta.
    Acum vizionez filmul The Ghost Writer (la muncă) si am ajuns la minutul 50 parcă. pare interesant, imi place de Ewan, are un zambet plăcut, il mai stiti din Big Fish_2003? (Și acolo avea un zambet de copil)
    Filmul 13 l-am vazut acum, recent, si mi-a plăcut, emoții până in gât, dar m-a dezamagit finalul.
    Stone - e interesant modul în care Edward Norton si-a împletit părul pentru acest film. (Nu l-am vazut, deci nu pot spune cum e, bun sau mai putin bun).

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte cuprinzator postul,mai am ceva de recuperat in materie de vizionat dar nu mult.Imi place ca il pui pe Shutter Island pe primul loc la pastrat iar ca Inception este o deceptie pentru tine nu prea imi vine sa cred stiu ca este un film fara "sentiment" dar merita o oarecare apreciere.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce nu inteleg eu, dupa 17 minute din Legend of the guardians, e cum poate fi un film cu bufnite interesant. Poate l-ati vazut la cinema si de-aia v-a placut?

    RăspundețiȘtergere
  6. @Mihai: te invit sa citesti ambele posturi; amandoi l-am vazut, da, la cinema, si lui Richie i-a placut, mie nu. De gustibus.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am vazut cam tot din listele voastre... si in mare sunt de acord cu voi. Vreau sa va multumesc in special pt faptul ca mi-ati adus in atentie Mr. Nobody. Nu stiu cum a fost posibil, dar inainte sa citesc review-ul aici nu stiam de existenta sa.

    Social Network e foarte bun. Scott Pilgrim e special. A Single Man e intr-adevar cel mai elegant film pe care l-am vazut. Dar de departe, inegalabil, Black Swan e no.1 anul asta. Blew my mind! Nu ma asteptam sa imi placa atat!

    Singurele nepotriviri: Clash of the Titans - e foarte de aruncat; de obicei nu sunt asa rea, dar mi se pare ca filmul asta nu merita timpul deloc(by the way, eu sunt mare fan al mitologiei greci).
    Si mai e The Town. Jeremy Renner e fain. Ben Affleck e foarte sexy. Mi-a placut filmul, dar nu inteleg de ce e atat de slavit.

    Sper ca nu am fost prea incisiva. Toate acestea fiind scrise, va doresc un Craciun fericit si vizionare placuta in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  8. @Mihai: da la cinema. Si dupa am exclamat: asta-i LOTR cu bufnite. Serios! Atat de mult mi-a placut ;)

    @Mira: Clash of the Titans e cum zici, un rau necesar, ca sa apreciezi altele mai reusite in domeniu. The Town nu e slavit deloc, e apreciat pentru justele calitati tehnice ale unui film care aminteste de Heat, Filiera Franceza sau alte capodopere 'heist'

    RăspundețiȘtergere