joi, 31 ianuarie 2013

Goya şi Războiul cel Mare


Cei mai mulţi dintre noi cunoaştem "războiul cel mare" din cărţi şi filme.
Acum putem să-l cunoaştem şi din poze.

Institutul Francez  prezintă expoziţia documentară "Români şi Francezi în marele război". Fotografii şi mărturii trasează momentele marcante ale Primului Război Mondial, mai ales din perspectiva colaborării armatelor Franţei şi a "surorii mai mici din Balcani". Vernisajul va avea loc marţi, 5 februarie, la sediul Institutului Francez (bd. C.D. Loga, nr. 46), în prezenţa ambasadorului Franţei.  După vernisaj va fi proiectat documentarul "Francezii şi Românii în Primul Război Mondial" de Marcela Feraru. Allons-y!

  

Tot despre războaie şi ororile lor este expoziţia care se deschide mâine la  Muzeul de Artă din Timişoara.  "Goya - Cronicarul tuturor războaielor" gravuri semnate de pictorul spaniol Francisco de Goya (care mi-a bîntuit copilăria pe vremea cînd răsfoiam albume cu picturile sale). Şi aici avem parte de ambasador (al Spaniei) în caz că vă motivează. Expoziţia e deschisă pînă în 31 martie şi e un eveniment pentru Timişoara.
 
Expoziţia prezintă 82 de gravuri din seria Dezastrele războiului realizate de pictorul spaniol Francisco de Goya în perioada 1810-1820, ce ilustrează scene din timpul Războiului de independenţă spaniol. Juan Bordes, curatorul expoziţiei, a alăturat gravurilor o serie de fotografii din timpul Războiului civil spaniol (1936-1939), realizate de fotoreporteri celebri precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Tallo sau Augustí Centelles. Discursul fotografilor se află astfel în dialog cu denunţul lui Goya, arătând ororile războiului indiferent de perioada în care se consumă.

Gravurile sunt gupate pe şapte teme majore – frontul, victimele, execuţiile, exodul şi jafurile, foametea, femeile în război şi perioada de după război, aceasta din urmă temă constituindu-se o critică la adresa regimului absolutist instaurat de Ferdinand al VII-lea.

Gravurile din seria Dezastrelor, pe lângă incontestabila valoare artistică şi tehnică, au o calitate de cronică fotografică, chiar titlurile unor planşe – Am văzut, Aşa s-a întâmplat – sugerând rolul de mărturie al lucrărilor. De altfel, tehnicile folosite de pictorul spaniol anticipează caracteristicile fotografiei de presă: evitarea compoziţiilor complexe, surprinderea spontanului, prezenţa unor zone „moarte” menită să concentreze atenţia pe informaţia principală din imagine.

Goya a început seria Dezastrelor în 1810, dar ultimele plăci au fost terminate spre 1820, timp în care a realizat mai multe planşe de probă şi a imprimat doar 3 exemplare complete ale seriei, sub titlul Fatalele consecinţe ale sângerosului război cu Bonaparte în Spania."



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu