vineri, 11 ianuarie 2013
Lincoln (2012)
Rating: Colectabil
În primele minute de film, Daniel Day-Lewis – îmbrăcat
natural în pielea lui Abraham Lincoln – discută cu doi soldați de culoare,
undeva într-o tabără militară. Suntem în miezul Războiului Civil, iar în jur
forfotește o mulțime de oameni în uniforme. După ce ascultă sobru detalii
despre ce s-a întâmplat pe câmpul de luptă, Lincoln relaxează gradual dialogul.
Cumva, acesta alunecă spre subiectul părului președintelui american, care arată cam nearanjat.
Lincoln are un păr neobișnuit de aspru și des ”pentru un alb”, observă unul
dintre cei doi soldați de culoare. Interlocutorul lor confirmă și plusează:
ultimul frizer prezidențial s-a spânzurat după ce a eșuat lamentabil în a-i
îmblânzi claia de păr. Se zâmbește larg de ambele părți.
Momentul acesta inițial anunță destul de clar linia pe care
marșează filmul. Adică aceea de a prezenta un ”Lincoln uman”. Nu o statuie, nu
o figură legendar-distantă, ci ”un om ca toți ceilalți”. Cu bune și cu rele. Cu
un simț dezvoltat al umorului și cu povara enormă a Războiului Civil american în
spate.
Abraham Lincoln nu e singurul mit pe care filmul încearcă să
îl coboare de pe piedestal. Abolirea sclaviei e un altul. Ea e schițată mai
degrabă ca rezultat al unei conjuncturi favorabile, abil speculate de Lincoln,
decât ca un demers glorios, aplaudat de toți americanii. Scenariul nu se
sfiește să arate metodele nu neapărat ortodoxe folosite de Lincoln și de
aliații lui pentru a obține aprobarea amendamentului ce abolea sclavia.
Să vă mai spun că Daniel Day-Lewis e extraordinar? Aproape
se înțelege de la sine. De la Gerry Conlon din In the Name of the Father la Bill
The Butcher din Gangs of New York sau Daniel Plainview din There Will Be Blood –
Lewis a devenit, practic, autor aproape exclusiv de roluri legendare. Mulți îl
declară, pe bună dreptate, unul dintre cei mai mari actori în viață.
Dar ce m-a surprins un pic a fost decizia lui de a colabora
cu Spielberg. Și asta pentru că e clar că poza acestuia din urmă se află
afișată mare în dicționar, în dreptului definiției conceptului de ”cinema
mainstream”. Dacă cineva și-ar putea pune liniștit numele pe manualul cu rețete
hollywoodiene de făcut filme, acela e Spielberg. Nu zic că nu e un mare maestru
la ce face, doar că e greu să fii surprins de ceva la filmele lui. E mainstream
corect, by the book. Cu o dozare adecvată a suspansului, cu viori în fundal. Film
pentru mase. Ceea ce nu e rău, neapărat. Doar că, nu știu sigur de ce, cinefilul din mine se aștepta ca Lewis să intre într-un proiect mai curajos. Adică nu într-unul care va fi cu siguranță oscarizat din cauza subiectului și a regizorului. Nu într-un film care, deși nu se vrea glorificator, tot arată ca și cum ar fi fost finanțat de Casa Albă pentru a pompa o infuzie de orgoliu național în audiențele americane.
Să nu mă înțelegeți greșit: Lincoln e un film bun, cu replici bine scrise, cu neașteptat de mult umor, cu acțiune și personaje construite fără cusur. Iar Daniel Day-Lewis e transfigurat complet pentru a-l impersona pe președintele american. Însă filmele mele favorite cu el rămân cele trei menționate mai sus. Pe de altă parte, Lincoln s-ar putea să rămână pe lista filmelor mele favorite cu Sally Field și Tommy Lee Jones. Ambii în roluri aparent minore, dar absolut memorabile.
Categorii:
CinemAdinA,
Made in Hollywood
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Parca si aud speech-ul de Oscar: "This fight is for the United States of America!!" :)
RăspundețiȘtergere:)))
ȘtergereAs mai recomanda cu Daniel Day-Lewis si My Left Foot, un rol la fel de bun.
RăspundețiȘtergereNu am vazut Lincoln inca, dar este favoritul clar la Oscar, macar din perspectiva americana...