joi, 21 noiembrie 2013

La cald: La grande bellezza (2013)


La grande bellezza (2013)

"My heart's in the Highlands, my heart is not here,
My heart's in the Highlands a-chasing the deer
Chasing the wild deer, and following the roe;
My heart's in the Highlands, whereever I go."

Dupa o seara buna cu doua showuri de comedie extraordinare (Eddie Izzard: Force Majeure(2013) si Reginald D. Hunter Live (2011) ) + ciocolata + alte fire de curent alternativ legate la cap, m-am incumetat sa vad noul film al lui Sorrentino. Randurile de mai jos sunt gandurile mele "la cald". Nu va asteptati la mare fluiditate sau la un review bine facut.

O scena introductiva care te face sa te lipesti de ecran ca un plasture. De la "Post tenebras lux" nu am mai vazut asa un inceput bun si captivant. Direct cu ingredientele de soi: duende, saudade, magnetism, allegria, commedia dell'arte.

Acting fabulos pana la ultimul figurant, coloana sonora vibranta si aleasa cu bun gust, imagine si camera de "liga cea mai mare". Mi-e teama ca e un film care a trecut subestimat/subapreciat.

Nemasurata tristete vesela (probabil italiana) a calului campion de cursa lunga, care se trezeste ca visul lui e adevarat: fuge in directia opusa, desi restul de cai fug in paralel cu el, sa sporeasca senzatia de realism ! E vorba de o constructie escheriana. Pista e o constructie escheriana. Calul isi pune papion si imbratiseaza iluzia. Calul campion nu e dezamagit de pista, e dezamagit de herghelie. Calul campion e nebun. E nebun pt altii dar bun pentru el.

E fara discutie unul din filmele grele, cu efect de dalta, din ultima vreme. E calul Sorrentino care a decis sa alerge in directia lui, ca aia e directia buna.

Daca in romanul lui Kafka, un om se metamorfozeaza in gandac, in filmul lui Sorrentino asistam la transformarea inversa: un gandac se transforma in om.

Filmul are un efect constructiv, dar scenele care-l alcatuiesc sunt deconstructiv-pensative, la nivel micro si macro. E ca si cum ai reusi sa faci orfelinate pentru copii din bombe dezafectate.

Inclusiv pelicula glossy de revista scumpa e bine aplicata, sa sublinieze iluzia. Ritmul - durata - vignetele, au o fluiditate magica. Intelepciunea, cinismul, suprarealismul, grotescul si alte unelte ale traditionalului cinema italian bun si supra-emotiv, sunt bine predate de inaintasi si primite de Sorrentino intr-un ritual ascuns noua, privitorilor ! Noi vedem si simtim doar urmele lor. Ras cu plans, balega de manz ! Marea frumusete e peste tot, dar nu intr-un (b)loc, ci in aschii mici si transparente. Sa ne bagam sub mese, sa cautam aschiile !

Multe scene memorabile, mai ales cea cu fetita care picteaza panza aia mare, fortata de parinti. Sau cea cu el la inmormantare, cand nu se poate tine de "concept", de plan. Si multe altele ... Ca si "Reality"-ul lui Garrone, filme dupa care nu mai poti sa dormi. Filme care sufla, canta, chicotesc, in registre si intensitati diferite pe toate layerele de perceptie umana.

DE NERATAT ! ( disponibil pe sursele alternative )
Toate filmele lui Sorrentino sunt de neratat.

11 comentarii:

  1. ma faci sa vreau sa-l revad!

    L-am vazut la Cannes pe un ecran de 15 metri latime

    Dupa proiectie am ramas fixat in scaun, incremenit de atata frumusete cinematografica, chiar si dupa ce minunatul generic de incheiere a incetat sa ruleze pe sub podurile Romei

    am fost si mai inlemnit de primirea filmului in Franta, considerat prea bombastic si acuzat de "plagieri" din Fellini

    sincer, cred ca Fellini ar fi plans la filmul asta; de bucurie

    N-am stiut ce sa zic dupa film (mi se intampla la filmele mari), dar m-a implinit. Am stiut ca vreau sa-l revad.

    Si coloana sonora se gaseste la liber.

    RăspundețiȘtergere
  2. Lucian:
    n-a fost nici bombastic si nici plagiat la adresa lui Fellini.
    il poate considera bombastic cel care se hraneste doar din Hollywood.
    il poate considera plagiat cel care n-a vazut suficient cinema italian si n-a incercat sa inteleaga Italia/sufletul italianului.

    multumesc de completari si -
    postul e deschis. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. La Comedy Cluj am prins o discutie cu un italian, membru al juriului, o critica de film din Germania si cu directorul artistic al festivalului, tot nemtoaica parca, in care se vorbea de filmul lui Sorentino. Toti erau absolut incantati de el.. bineinteles il vazusera prin festivaluri sau chiar in cinemaurile din tarile lor. Eu n-am putut sa spun nimic, caci nu-l vazusem inca, dar mi-am notat mental ca trebuie sa-l vad.
    Faina cronica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. multu. da - cred ca de la Sorrentino si Garrone merita asteptat orice output creativ :) pacat ca nu e la cinema. si asta e un film care are nevoie de un pic de dimensiune la vizionare ...

      Ștergere
  4. Imi puteti da va rog sursele alternative?! Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pe sursele bogate de torrents: "thepiratebay" sa zicem. subtitrare in engleza. sau pentru ca ai asa un nume de tei ( si mie imi place teiul ) - se poate vedea si la mine. :)

      Ștergere
    2. @ Lucian
      Multumesc.
      @ Anonim
      Multumesc. Lasa-mi adresa.

      Ștergere
    3. locuiesc pe str. Teiului ( nu e o gluma :)

      Ștergere
  5. @Thea

    le-am dat eu ieri pe twitter :)

    @ilMircu

    RăspundețiȘtergere
  6. foarte fain filmul! am inceput sa vad si restul de la Sorrentino...intr-adevar merita :)

    RăspundețiȘtergere