sâmbătă, 28 septembrie 2013
Man Push Cart (2005)
Știți ”taxiurile umane” sau ricșele trase de un om (slăbănog
și ca vai de el), care sunt încă o chestie întâlnită destul de frecvent pe
străzile din Calcutta sau din Jakarta? Asta deși par mai degrabă desprinse
dintr-un tablou medieval, pentru cum reduc un om la statutul de ”cal de
povară”. Umilința și degradare simbolică a trăgătorului de ricșă sunt subiectele
care par să îl intereseze pe Ramin Bahrani într-unul dintre primele sale
lungmetraje, Man Push Cart. Doar că el
nu le observă prin aglomerația urbană a unui oraș asiatic, ci la zeci de mii de
kilometri distanță, în miezul Manhattan-ului.
Cu mult înainte de venirea zorilor, în timp ce blocurile de
pe Wall Street și Park Avenue stau încă amorțite în întuneric, Ahmad împinge cu
greutate o rulotă enormă pe străzi. O urnește poticnindu-se prin traficul deja
aglomerat, în timp ce mașini vâjâie amenințător pe lângă el. Oricând poate fi răsturnat
și strivit de un camion. Apoi parchează rulota, se urcă în ea, face cafea,
încălzește covrigi și începe să le vândă trecătorilor. La fel ca trăgătorii de
ricșă din Pakistanul lui natal, își duce zilele captiv într-o rutină epuizantă.
Ahmad e unul dintre primele profiluri clar definite din
seria de imigranți seduși și amăgiți de mirajul visului american în filmele lui
Ramin Bahrani. La fel ca cei doi frați hispanici care trăiesc într-o cămăruță deasupra
unui atelier auto în Chop Shop, și
la fel ca africanul care își petrece nopțile conducând un taxi în Goodbye Solo, Ahmad nu are o șansă
reală să iasă din universul urban dezolant și extenuant. E condamnat la o
viață mizeră, marginală, rutinată, la limita subzistenței. Deși muncește de
dinainte de zori și până după lăsarea nopții, îi e imposibil să se ridice spre un alt gen de viață.
Dacă în toate aceste 3 filme Bahrani face o radiografie rece
a universului urban sărac la care sunt condamnați imigranții, în cel mai nou
film al său, At Any Price, o ia pe
cu totul altă cale, după cum povestește Ionuț aici. Nu numai că schimbă peisajul urban pe cel rural, ci și
actorii amatori pe cei profesioniști. Dar deși cu Dennis Quaid și Zac Efron în
rolurile principale, At Any Price
rămâne tot un film despre personaje aflate în situații fără ieșire, despre relații
reci, marcate de înstrăinare. Și despre cum dorința de a face un business bun
surclasează umanitatea.
Categorii:
CinemAdinA,
Indie
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Adina:
RăspundețiȘtergereasta l-ai vazut ? f. misto:
http://www.nfb.ca/film/carts_of_darkness/
se poate vedea online. ( Thanks NFB )
Thanks, ma uit!
RăspundețiȘtergere