marți, 21 octombrie 2014
Cum se mai distribuie filmul european pe la noi...
...UNU STÎNGA, DREAPTA DOI
Cu mare curiozitate am acceptat invitația organizatorilor de a participa la această discuție, alături de alți invitați din țară preocupați de soarta vechilor cinematografe de stat. Va merge la București și Gheorghe Nastor, primarul din Gottlob, prima localitate din mediul rural care a reabilitat un cinematograf (pînă în 31 noiembrie se vor finaliza lucrările de renovare, urmînd ca cinematograful să fie dat în folosință în primăvară). Discuțiile pleacă de la următoarele întrebări:
Argument
De ce?
În cadrul Les Filmes de Cannes a Bucarest se va desfășura un workshop despre
distribuția filmelor europene, duminică, 26 octombrie, la Cinema Elvira Popescu, în două părți, de la orele 10.00 și 15.00.
Se va discuta despre soarta cinematografelor, despre modele de
distribuție de film european, măsuri urgente și soluții găsite în alte
țări. În distribuție:
Michel Hazanavicius –
Regizorul premiat cu Oscar pentru The Artist, scenarist și producător.
Președintele Société Civile des Auteurs-Réalisateurs-Producteurs (ARP),
una dintre cele mai influente organizații profesionale din domeniul
audiovizualului din Franța.
Radu Mihăileanu –
regizor, scenarist, producător, președintele de onoare al Premiului LUX
al Paralamentului European și fost președinte (2009 – 2011) al ARP.
Jakub Duszynski –
directorul de achiziții și creative director la Gutek Film, cea mai
importantă casă de distribuție de filme independente din Polonia și
co-președinte al Europa Distribution.
Gábor Böszörményi – fondator și managing director al Mozinet Ltd, casă de distribuție din Ungaria axată pe filme independente.
Judith Colell –
regizor, co-fondator al CIMA (Spanish Association of Women Filmmakers
and Audiovisual Media Professionals) și vice-președinte al Academiei
Spaniole de Film.
Antoine Bagnaninchi –
fondator și manager al Independența Film, cea mai importantă casă de
distribuție de film independent din România, cu circa 15 titluri pe an.
Tudor Giurgiu – regizor
și producător, fondator și director al casei de producție Libra Film,
președintele Transilvania IFF și fondatorul Asociației pentru Promovarea
Filmului Românesc, membră a rețelei European Film Promotion.
Jelio Jelev – producător și distribuitor (Jelfilm), reprezentantul Hungarian Filmlab în Bulgaria, România și Țările Baltice.
Cu mare curiozitate am acceptat invitația organizatorilor de a participa la această discuție, alături de alți invitați din țară preocupați de soarta vechilor cinematografe de stat. Va merge la București și Gheorghe Nastor, primarul din Gottlob, prima localitate din mediul rural care a reabilitat un cinematograf (pînă în 31 noiembrie se vor finaliza lucrările de renovare, urmînd ca cinematograful să fie dat în folosință în primăvară). Discuțiile pleacă de la următoarele întrebări:
Argument
"Contextul românesc în care am decis să
organizăm acest workshop despre distribuție arată în felul următor: din
cele câteva sute de săli de cinematograf din perioada comunismului se
mai proiectează astăzi film în circa 20. Au apărut în locul lor
multiplexuri cu multe ecrane, care însă proiectează în covârșitoare
majoritate doar filme americane. Filmele românești și cele europene, în
general, își fac loc tot mai greu pe ecrane și cu rezultate foarte
modeste.
Aceasta este una dintre întrebările la
care încercăm să găsim cel mai argumentat răspuns, că să ne putem
răspunde apoi și la întrebările: este această stare de fapt reversibilă?
Și dacă da, cum? Iar dacă nu, de ce continuăm să producem filme, pentru
cine le producem – și care ar fi bugetul corect al acestor filme?
De unde vine lipsa de popularitate a
filmelor românești și europene? Din conținut, din lipsa sălilor, din
lipsa promovării și a bugetelor de promovare, din lipsa educației și a
obișnuinței de a vedea asemenea filme, din piraterie? Există alte modele
de distribuție valabile în afară de cel de distribuție în
cinematografe? Cum se raportează la toate aceste probleme celelalte țări
din Est, care au plecat cam din același loc cu noi? Cum se raportează
la presiunea filmului american țările unde legislația anti-piraterie și
măsurile protecționist culturale au altă tradiție?
Există cinematografe cu un singur ecran
în România care merg bine? Există modele de urmat în această direcție?
Există, dimpotrivă, modele de evitat în procesul de transfer al sălilor
din rețeaua RomaniaFilm către comunități? Au devenit caravanele și
festivalurile o soluție alternativă de difuzare? Ar trebui ca
proiecțiile la aceste filme să fie gratuite sau e contraproductiv – ca
mesaj? Cum promovăm filmele românești și europene? Există vreo cale de
cooperare mai eficientă cu multiplexurile în vederea programării mai
frecvente de film românesc și european?
Demersul acestui workshop este acela ca,
punând în discuție aceste teme și răspunzând acestor întrebări, să
poată oferi decidenților date concrete și soluții de redresare a
distribuției de film românesc și european ca parte a unui plan global,
etapizat și urgent, fără decare situația va continua să se
înrăutățească." (Cristian Mungiu)
Un alt eveniment special va fi workshop-ul de producție și vânzări de film, de miercuri, 29 octombrie, de la 11.00, la Cinema Elvira Popescu. Invitați: regizorul Cristian Mungiu și Vincent Maraval, managerul Wild Bunch (Franța). Intrarea la ambele workshop-uri este liberă.
Categorii:
Film European,
vom fi acolo,
Zile cinefile
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.