luni, 29 iulie 2013

Post Tenebras Lux


si trailer oficial:

Un film de trait, mai greu de povestit sau scris de el dar - trebuie sa zic de filmul asta macar 2 randuri - mai ales ca e disponibil acum si pe "sursele de film alternative". Dupa debutul magistral cu Japan si apoi Silent Light , mexicanul Carlos Reygadas distorsioneaza serios realitatea mea cu "Post tenebras lux"- un film lynchian, intunecat, amenintator si criptic. Un triumf al filmului "de autor", profund, plin-ochi de personalitatea artistului. Cadrele onirice sunt prezentate prin lentile caleidoscopice, doar centrul imaginii e in focus. Restul e difuz si distorsionat. Ca realitatea la care suntem supusi. Ca si gandurile personajelor sau gandurile noastre. Fizic vorbind, ochiul uman e capabil sa vada extrem de putin din spectrul luminii si avem o vedere periferica slaba (aici intervin "ochii mintii"). Intotdeauna pandeste ceva din zona difuza si pana si o pajiste insorita poate sa fie un teren minat. Pana si un prieten poate sa fie un calau neasteptat. La problemele inevitabile de perceptie se adauga "ghiulele la piciorul libertatii personale": familia, batranetea, lipsa de comunicare reala in cuplu, permanenta grija pentru bunastare, etc ... Reygadas descrie spleenul si anxietatea omului contemporan ca nimeni altul. Secventa ce deschide filmul, avand-o ca protagonista pe fetita regizorului, e una din cele mai infricosatoare si fascinante secvente aduse pe pelicula in istoria filmului. Mai adaug ca Reygadas si-a folosit cei 2 copii jucausi si inteligenti in intreaga poveste si asta spune multe - un film pictat cu lumina ochilor si scos din lobul crepuscular al artistului. O experienta cinematografica viscerala si fundamentala, ca lumina si intunericul.

20 de comentarii:

  1. Felix, nici nu stii cat ma bucur ca ai scris despre film, care, pentru mine, e capodopera incontestabila din 2012. Si mai ales ca ai scris atat de fain. Sunt exact de aceeaşi părere ca tine: personal, foarte rar (aproape deloc) am trăit ceva mai intens la un film ca in secventa de inceput din Post Tenebras Lux. De fapt, nu cred ca a mai fost vreun regizor care sa surprinda spaimele pe care le induce natura in om, dar si frumusetea ei. iar foarte putini au surprins pe ecran exact acele lucruri din care e facuta viata si lumea noastra interioara asa cum o face Reygadas.

    este un film pe care, asa cum bine spui, il traiesti. restul aproape ca nici nu mai conteaza.

    nu doar in cadrele onirice doar centrul e in focus, ci in toate cadrele de exterior. este extraordinar ce i-a iesit cu trucul asta.

    ar fi mult de vorbit. si ma bucur ca filmul a iesit in final pe net, ca sa poate fi vazut.

    te-as contrazice intr-un singur punct: n-as spune ca viziunea lui este exclusiv intunecata. exista acel moment dinspre final, cu melodia cantat la pian si cu protagonistul stand pe pat, cand simti ca are un soi de, cum sa zic, liniste interioara. de impacare cu viata si, de ce nu?, cu moartea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ionut:
      accept contradictia din cauza ca e o problema de nuanta acolo :) da. e singurul moment din film in care personajul e senin si cu stare de bine. doar ca tot restul filmului e intunecat. si cumva mistic. (natura si animalele ca un realm mistic aproape imposibil de inteles.)

      faptul ca exista o mica lumina in final - e lumina lui:) nu e neaparat a spectatorului. despre o pestera infricosatoare cu un singur licurici, chiar si un optimist ar spune ca intunecata. un om care traieste intunecat si are un moment de (un fel de) lumina atunci cand moare - as prefera oricand sa fie invers: sa traiasca luminos si sa aiba un moment intunecat cand moare. :)

      de aia am zis "intunecat" :)
      si pentru luminita aia e titlul explicativ.

      Ștergere
    2. corectă observatia din final. sa nu uitam, intr-adevar, titlul: după intuneric, lumină :)
      chiar daca e doar o chestie de perspectivă. normal ca lumina lui nu trebuie sa se transfere si spectatorului, dar nici nu cred ca e vreo problema daca se transfera :)

      am auzit si interpretarea, nu stiu daca a lui reygadas sau a altcuiva, ca si meciul de rugby (parca) din final, care poate fi un moment candva din tineretea protagonistului si care este f criptic, este ca un fel de ”luare de la capat”, de viata ce isi urmeaza cursul etc etc

      habar n-am. in fond, conteaza abia in a doua instanta sensurile pe care le atribuim fiecare. conteaza in primul rand starile din timpul vizionarii :)

      reygadas a spus ca filmul are multe lucruri biografice (tocmai a terminat de construit o casa in natura, unde si traieste), cu exceptia statutului si felului de a fi al protagosnitului, in care nu se regaseste...

      Ștergere
    3. mie (personal) cu meciul de rugby mi s-a parut ca vrea sa zica de lupta permanenta pe care o invatam de mici, incrancenarea, competitivitatea absurda, noi versus noi - de dragul "jocului". si ca lupta continua si dupa moartea pionului, nebununului, sau chiar a regelui.

      dar evident - extrem de largi sensuri si interpretabile secvente :)

      Ștergere
    4. nu ai zis nimic de "a field in England" :) l-ai vazut pana la urma !? vroiam sa aud ce ai de zis de el :)

      Ștergere
    5. l-am vazut, imediat dupa Kill List (Sightseers il bifasem acum cateva luni la cinema, la B+EST). cred ca A field in england e sub celelalte doua. nu stiu de ce, dar nu l-am simtit aproape. un spectaculos exercitiu de stil (chiar radical pe alocuri), o imagine alb-negru la fel, dar nu m-au convins. mi s-a parut mai degraba un experiment de dragul experimentului, ceea ce nu e rau, dar nu m-a invaluit (insa e corecta observatia sa legat de raportul stapan-slujitor). si nu din cauza ca ar fi prea criptic. poate n-am fost eu in forma la momentul ala. poate trebuia sa ma opresc dupa Kill List (impresionant - un umor negru savuros despre cum vanatorul devine cea mai jalnica victima) si sa vad a doua zi a field in england :)

      Ștergere
    6. "observatia ta" nu "observatia sa" :)

      Ștergere
  2. http://www.youtube.com/watch?v=lJNB8fXje3I

    RăspundețiȘtergere
  3. „Eseu” cinematografic ce este îmbibat de sânge, poem mistic ce încearcă să ne facă să gândim experiența morții, prin mijloace impresioniste sau/și expresioniste. Simți atingeri viscerale uitându-te la el , simți și coborâri transcendentale. Experierea acestui film necesită o lectură scripturală gen Eseu despre experienţa morţii de Paul-Ludwig Landsberg. Taina filmului ”curge” lin în vorbele învățatului rus Pavel Florenski - ”„ Două taine stau la hotarele vieții. Moartea și Nașterea, se împletesc, trec dintr-una într-alta. Leagănul este mormânt, mormântul -leagăn . Născându-ne murim, murind ne naștem. Prin tot ceea ce se întâmplă în viață, sau se pregătește o naștere, sau se întemeiază o moarte”. Imagini pline de foc apos. Neil Young - It's A Dream, sunetul diegetic din scena în care cei doi soți sunt sfășiați de curgerea vieții...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @anonim - da, uitasem sa spun in commentul meu că piesa e cea a lui Neil Young. si, da, in acel moment cei doi soti sunt sfasiati de curgerea vietii.
      ne face, intr-adevar sa ne gandim la experienta mortii, dar cred ca, in primul rand, la experienta vietii.

      faina asta cu ”foc apos”

      Ștergere
    2. Eu cred ca încearcă să ne facă să gândim experiența vietii si mai putin a mortii.

      "Experierea acestui film necesită o lectură scripturală gen Eseu despre experienţa morţii de Paul-Ludwig Landsberg"

      Eu nu cred ca necesita neaparat asta dar poate ca e bine-venita :) Nu cred ca filmul asta mai necesita ceva. E cat se poate de bun asa cum e. De sine statator - sau mai bine zis - de sine curgator.

      Ștergere
    3. necesită în sensul de acompaniere, nu în sensul de completare, ci de continua cugetare, nu ca o anexa .

      Ștergere
    4. Anonim29 iulie 2013, 13:15 este comentariu scris de mine , mă numesc Cucu Alexandru, și îmi pare rău dacă te am jignit waka x,asta e ce gândesc eu

      Ștergere
    5. Alexandru: imi cer scuze. am crezut ca e un mai vechi amic de-al meu, criticul Marian Radulescu, pe care eu il vad ca un troll crestin. mi-a placut ce ai scris - in mare parte. multumesc ca ma/ne citesti si esti interactiv !!!

      Ștergere
    6. "Imagini pline de foc apos"
      frumos si bine zis, Alexandru.

      Ștergere
  4. vorbele invatatului rus suna pe cat de frumos si poetic - pe atat de bombastic si stupid. sunt fascinat de viata si moarte dar eu nu inghit sau enunt bazaconii dinastea ca "adevar". repet - poetic si literar suna minunat :) ca sa crezi asa ceva e nevoie sa crezi in "viata de apoi" sau reincarnare. si astea's un pic cam mult ...

    "Două taine stau la hotarele vieții. Moartea și Nașterea, se împletesc, trec dintr-una într-alta. Leagănul este mormânt, mormântul -leagăn . Născându-ne murim, murind ne naștem. Prin tot ceea ce se întâmplă în viață, sau se pregătește o naștere, sau se întemeiază o moarte”.

    RăspundețiȘtergere
  5. "Beware the irrational, however seductive. Shun the ‘transcendent’ and all who invite you to subordinate or annihilate yourself. Distrust compassion; prefer dignity for yourself and others. Don’t be afraid to be thought arrogant or selfish. Picture all experts as if they were mammals. Never be a spectator of unfairness or stupidity. Seek out argument and disputation for their own sake; the grave will supply plenty of time for silence. Suspect your own motives, and all excuses. Do not live for others any more than you would expect others to live for you." - Christopher Hitchens

    RăspundețiȘtergere

  6. apropo de ce zice Ionut:

    nici pe mine nu m-a prins A field in England
    Nu m-a captivat nici macar cat Only God Forgives, alt exercitiu de stil, "experiment de dragul experimentului"...

    La filmul lui Refn a contat mult sala de cinema.
    Poate ca ar fi schimbat si parerea despre A field...

    sau poate nu

    RăspundețiȘtergere
  7. mai bine discutam la postul cu "a field in England" despre el. :) dar dupa cum ziceam la postul ala - pe mine m-a prins bine de tot. am spus si de ce. (poate ca sunt eu prea in zona experimentala?!). Va pot contrazice oricand si oricat (evident cu argumente) - e departe de "experiment de dragul experimentului". plus ca nu vad ce e rau ca un artist sa experimenteze. mie mi se pare cel mai matur film al cuplului Amy + Ben.

    http://www.mareleecran.net/2013/07/la-cald-field-in-england.html

    oricum, cele mai bune filme vazute in ultima perioada:

    A Field in England
    Devils on the Doorstep
    Post Tenebras Lux

    RăspundețiȘtergere

  8. despre secventa finala cu rugby, a explicat Reygadas insusi intr-un interviu:

    semnificatia e ca poporul mexican trebuie sa continue "sa joace...desi ploua cu sange in Mexic"


    RăspundețiȘtergere