duminică, 27 mai 2012

Cannes Leaks

ULTIMA CORESPONDENŢĂ DE LA CANNES 2012


Astăzi e ultima zi de festival. Corespondenta noastră s-a întors acasă, aşa că nu vom fi în sală la decernarea Palme d'Or. Îi suntem recunoscători Adinei pentru cronicile ei fierbinţi la filme pe care (în mare) le vom vedea cel devreme la anul. Într-unul din schimburile noastre zilnice de mailuri o rugasem să ne ofere mai multe detalii despre atmosfera de la faţa locului, de la proiecţii, conferinţe, despre cum miroase briza etc. Pînă îşi adună ea gîndurile după una din cele mai intense experienţe pe care o poate trăi un cinefil, voi divulga cîteva pasaje din corespondenţa noastră "off the record":


(17 mai, 20:22 h.)

Din pacate nu pot sa intru la conferinte fiindca e nebunia de pe lume acolo. Ar trebui sa fac numai asta toata ziua, sa stau la cozi, sa calc pe picioare etc. Doar eu si cei 4500 de jurnalisti internationali acreditati :) TOTUSI, le pot vedea live pe ecranul enorm din press room. Deci vad si aud tot, dar nu pot face poze. Insa vezi ca pe site au pozele oficiale din fiecare zi, si sunt foarte faine. 

Fug sa prind proiectia de presa de la 8:30 :)

(19 mai, 12:24 h.)

(...) Ai dreptate la treaba cu atmosfera locului :) Am in minte de catva timp ca trebuie sa scriu si ceva de genul asta si am si niste poze pe aparat, dar cumva filmele imi muta atentia si mintea in atatea directii ca nu reusesc sa gasesc the right mood ca sa ma asez si sa scriu ceva cu cap si coada. Practic, mai mult transcriu notite luate in timpul proiectiilor, in pauzele dintre proiectii. 

Plus incerc sa fac un pic de networking (btw, Madagascar 3 l-am vazut cu Irina Margareta Nistor alaturi, care a ras copios la toate fazele :)).DAR o sa incerc sa nu ma mai lacomesc atata :) Sa imi fac o zi cu mai putine filme si mai multa plimbare pe langa Palais si timp de mirosit atmosfera :) 

Deocamdata stau cu un ochi la ecranul asta si cu unul la cel pe care apare conferinta de presa de dupa Lawless, de John Hillcoat (tipul care a facut The Road si The Proposition), de la care am iesit acum vreo ora complet hipnotizata. Waw, ce film. O sa iti placa :) E cel mai bun rol al lui Tom Hardy de pana acum. Ok, ma adun si scriu despre Dupa dealuri si trimit mai tarziu. 


(19 mai, 16:31 h.)
 
"Uite si cronica despre filmul lui Mungiu. A iesit un pic cam lunga. Daca vrei sa mai tai din ea, ok, doar concluzia cred ca e important sa ramana. 

Promit ca urmatoarele articole vor fi mai relaxa(n)te un pic :) Dar filmul asta chiar a fost greu ca un bolovan, pe bune. Si poate e cel mai important de discutat. Nu cred ca are sanse la Palme, adica nu se vede cu ochiul liber, cum s-a vazut la 4,3,2, dar e un film bun, cu siguranta

Have a cool weekend :) Aici ieri a plouat, iar azi bate un vant care cam matura lumea de pe terase...

Over & Out
Adina

*

Între timp, la Cannes, juriul Un Certain Regard (prezidat de Tim Roth) a hotărît cîştigătorul secţiunii: Despues de Lucia (Michel Franco, Mexic).  Peste cîteva ore vom afla şi cine sunt cîştigătorii din competiţia principală. Mungiu e singurul care mai poate produce un succes românesc pe croazetă în acest an. Cînd Adina pleca din Cannes, regizorul nostru era creditat cu şanse la Palme d’Or, alături de alt laureat recent, Haneke (Amour). 

Acum la bursa pariurilor domină Jacques Audiard ( "după ce a fost jefuit cu Un prophete", afirmă corespondentul Little White Lies) şi Carlos Reygadas (Post Tenebras Lux), Kiarostami (Like Someone in love - preşedintele juriului, Nanni Moretti, ar fi mare fan al iranianului). Sunt cotaţi cu şanse la marile premii şi Leo Carax (Holy Motors), Walter Salles (On the Road), John Hillcoat (Lawless) sau Matteo Garrone (Reality). Eu aş paria pe cel din urmă (ţinînd cont de debutul său extraordinar, Gomorrah).  

Johnatan Crocker, tot de la Little White Lies, pariază pe Mungiu. Mi-a plăcut explicaţia lui:

"La 5 ani după ce a cîştigat Palme d’Or cu devastatorul film despre avort, 4 Luni, 3 săptămâni şi 2 zile, al treilea lungmetraj al regizorului român Cristian Mungiu – 2 femei, o mănăstire şi un exorcism- are şanse puternice la victorie. Nu numai pentru că dublu-laureaţii Luc and Jean-Pierre Dardenne au ajutat cu producţia filmului ( ei numai dacă strănută la Cannes ar cîştiga un premiu). Totuşi, ar fi o uriaşă declaraţie -  în afara Dardenne-ilor, doar 5 alţi regizori au cîştigat cel mai mare premiu la Cannes de două ori şi doar Bille August consecutiv. Nici măcar nu ştiu cine e Bille August"

Pentru cinemaul românesc ar prinde foarte bine şi Marele Premiu sau premiul pentru Regie. Ar fi semnalul că încă nu am ieşit de pe radar. Vom vedea, ce soir...

LATER EDIT:   Cristian Mungiu a cîştigat premiul pentru cel mai bun scenariu. Iar protagonistele filmului "Dupa Dealuri", Cosmina Stratan şi Cristina Flutur, împart premiul pentru cea mai bună interpretare feminină


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu