vineri, 12 mai 2017

Lampa lui Aladin si Cinemateca Banatului


Principalele declaratii de la masa rotunda organizata ieri de asociatia DocuMentor, la care au participat Mona Musca (Ministru al Culturii in perioada in care se pregatea Sibiu - Capitala Culturala  Europeana), Ada Solomon (producator de film), Alexandru Solomon (regizor si directorul festivalului One World Romania), Calin Meda (producator), Lucian Ionica (profesor universitar si cineclubist cu state vechi), Ion Ieremia (regizor si consilier local), doi reprezentanti ai Asociatiei Timisoara Capitala Culturala, doi organizatori Ceau, Cinema! si viceprimarul Timisoarei, Dan Diaconu, jurnalisti, iubitori de film si moderata de Florin Iepan (regizor, producator):



Mona Musca (catre viceprimarul Dan Diaconu): "Dumneavoastra aveti acum Lampa lui Aladin in mana: Timisoara Capitala Culturala Europeana. Lampa asta trebuie pusa sa functioneze. Timisoara nu va mai avea o asemenea ocazie de exceptie cand poate intr-adevar sa puna pe picioare si infrastructura culturala si sa ajute cultura independenta sa infloreasca si sa explodeze de-a dreptul. 

Nu as vrea sa spun public niciodata cum am procedat la Sibiu pentru a forta lucrurile pentru bani, dar va spun ca se poate... Ocazia aceasta este unica si aveti o bafta nemaipomenita. Iar sectorul cultural independent ar putea excela acum si ca infrastructura, si ca productie culturala. Pentru ca dumneavoastra ( Primaria, n.n. ) nu faceti productie culturala, trebuie doar sa creati un cadru...".


Dan Diaconu:

"Din pacate, nici anul acesta nu stam foarte bine cu finantarile proiectelor culturale. Nu din punct de vedere al sumelor. Sumele pe zona independenta au crescut de la 1.200000 la 2.800000 lei, dar cu timing-ul stam foarte prost, din cauza bugetului national tarziu aprobat. Avem o sesiune pentru anul in curs la care se depun proiecte intre 5 si 25 mai, ceea ce e total nefericit. Logic ar fi sa gandim in termen de finantari multianuale. Atat putem legal in momentul de fata." 

"Nu am recuperat inca niciun metru patrat din cinematografe (in ciuda victoriei in instanta, n.n.). Dincolo de ordonanta de anul trecut care spune ca RADEF-ul trebuie sa predea aceste cinematografe catre autoritatea locala, avem decizie si de la Inalta Curte. Am ajuns la faza de executare silita cu RADEF: adica obligatia de predare-primire. Sa vedem ce spune executorul, in cat timp. E o decizie de Inalta Curte, adica nu mai e vorba de o simpla lege. De la RADEF pur si simplu ni se raspunde, in mare, "noi nu suntem de acord cu legea, asa ca vom vorbi la comisia din Parlament". 

E vorba de 9 cinematografe.

"Cu Studio vom intra din nou in proces, dupa ce am reusit sa-l scoatem din proprietatea privata foarte ciudata in care ajunsese si unde am reusit sa anulam contractul de dare in plata. Statul roman trebuia sa reintre in CF-ul de la Studio si ulterior sa il predea. Nu s-a intamplat. O sa incepem un nou proces pentru a fi preluat de noi. Din pacate suntem in situatia asta in care in jumatate din cinematografele din Timisoara functioneaza biserici, clinici medicale, cluburi."


Alexandru Solomon

"Eu cred ca sectorul independent ar putea sa devina un aliat. Si nu vorbesc de sectorul independent din Timisoara sau din Banat. E o cauza la care oamenii care lucreaza cu film si cu spectacole independente ar vibra in mod sigur, peste tot in tara asta si ar putea aduce o presiune civila. Sigur ca ar trebui sa existe o perspectiva si vizavi de ce se va intampla cu acesta sali, pentru ca ce s-a intamplat inclusiv cu sala Capitol nu incurajeaza sectorul independent, ci sectorul cultural de stat, care oricum e bine finantat."





Dan Diaconu:

"Ne-am asumat prin dosarul de candidatura un cinematograf de arta, probabil Studio -daca ajunge in timp util- daca nu, probabil Timisul. Restul cinematografelor vor fi transformate in centre culturale de cartier, cu capacitati de proiectie. Oricum, cu obligatia de a face proiectii saptamanale.


Florin Iepan

"Sunt un vechi operator independent si un iubitor al zonei independente. Pe fond stiti ca si data trecuta am zis ca angajamentul Primariei fata de cultura de stat creste exponential de la an la an in timp ce sectorul independent ramane in urma, dar de data asta o sa va surprind cu o propunere. Pentru ca si noi, independentii, trebuie sa fim realisti si sa vedem scopul final. 

As merge pe o infiintare a unei institutii de cultura in subordinea Primariei, dupa modelul Filarmonicii sau al teatrelor. Sa fie o institutie clara, cu schema de personal, de investitii, cheltuieli, dar care trebuie gandita pe o formula mult mai moderna. Nu doar o simpla sala de cinema, ci sa aiba o redactie de curatori, oameni angajati sa se ocupe in permanenta de activitatile de acolo. Poate fi un cluster de activitati, un spatiu de arhivare a filmelor din zona. Ma gandesc la ideea de Cinemateca Banatului. 

Ar putea fi o institutie pe care Primaria ar pune-o pe harta culturala pentru urmatorii 20 - 50 de ani. In felul acesta am taia acest nod gordian "cine face" si cu ce bani. Ar fi o instituţie prin care Timişoara ar demonstra că filmul şi cinematograful are acelaşi statut ca şi teatrele, dansul, muzica simfonică şi alte activităţi culturale." 


Inevitabil, s-a discutat si despre decizia aducerii festivalului de film de la Medias

Dan Diaconu:

"Aşa cum l-am văzut eu ca festival mi s-a părut o oportunitate pentru Timişoara. Dar în toate discuţiile pe care le-am avut spuneam că se va intampla in masura in care va deveni un festival al intregii comunităţi locale din zona cinematografiei. 

Florin Iepan

Dar n-ati discutat cu comunitatea locala. Si ati fost acolo vreodata, la festival, sa vedeti anvergura lui?

Calin Meda

Sunt festivaluri peste tot. Cum ati ajuns la Medias? Sunt festivaluri si la Arad. Cum s-a ajuns la ideea asta?


Dan Diaconu:

Decizia a fost luată într-un timp relativ scurt. Reprezentanţii festivalului au venit aici şi au prezentat proiectul. El va exista dacă e dorit de comunitate, dacă nu e dorit, nu va exista si se va desfasura in alta parte. Această finanţare apare pe agenda culturală a Casei de Cultură, adica organizatorul e Casa de Cultura. Putea fi organizat. Nu sunt un om care sa tina la o idee la nesfarsit. Am văzut că in mare parte nu întruneşte acceptul comunităţii."



Ada Solomon:

Pana una alta, ce se vede din afara e ca cineva care nu are o traditie aici, in conditiile in care exista lucruri cu traditie, a primit niste bani pe care-i va cheltui anul asta asa. Daca nu va rezista, nu va rezista, dar a primit mult mai mult decat cei de aici. Cred ca e sanatos pentru orice comunitate sa existe cat mai multe evenimente si cat mai diverse, dar e foarte nesanatos ca discrepanta intre felul in care sunt sustinute unele si altele sa fie atat de mare. Iertati-ma ca imi permit sa judec, dar asa s-a vazut. E pacat de eforturile celor care au incercat sa construiasca intr-un oras care, inca o data, nu are cinema de ani de zile, care au reusit sa isi construiasca un public, o participare si un interes. E foarte neplacut, aproape descurajator, ca sa nu zic umilitor, cand vezi ca eforturile tale sunt ignorate.


Mona Musca

E asa un pic de infidelitate. Ca in casnicie, cu amanta care e mai frumoasa. Stiti, in bucataria frantuzeasca sunt trei secrete: unt, unt, unt...In chestia cu Capitala Culturala Europeana si in general cu banul public exista, tot asa, trei ingrediente: transparenta, transparenta, transparenta. Cred ca asta a deranjat foarte mult. Daca se facea un concurs, si veneau ei si altii, nu cred ca era nici cea mai mica problema. 

Despre evenimentul de ieri, pe care il consideram necesar si salutar, mai puteti vedea aici si aici.

                                                      foto: Stefan Both

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu