sâmbătă, 19 iulie 2014

Poliția Rutieră pune capăt festivalului Ceau, Cinema! la Timișoara...


...dar nu printr-o amendă, ci prin Drogowka (Poliția Rutieră, 2013). Succesul de box-office al regizorului Wojciech Smarzowski va fi proiectat, în premieră pe țară, în încheierea festivalului la Timișoara, de la ora 22, tot în curtea Casei Artelor (după care ne urcăm duminică pe mașini, pe biciclete -cum au anunțat unii temerari - cu direcția Gottlob). Am făcut un scurt raport despre Poliția Rutieră imediat ce l-am prins pe radar.




Drogowka arata exact ce e coruptia. O pandemie care infecteaza tot: de la copiii care blatuiesc un meci de fotbal pentru maruntis si pana la cele mai inalti functionari ai Comisiei Europene, care fac autostrazi doar pe hartie si incaseaza comisioane grase. Practic, vorbeste despre tot ce-i mai rau in România. In acelasi timp, vedem ca lucrurile astea nu se intampla doar la noi. Este o demonstratie de forta (si cu mult umor) a faptului ca daca intri in hora compromisurilor nu mai poti iesi, realizata cu mijloacele unui thriller modern impecabil scris, jucat si regizat.




Iar Felix , co-selecționerul festivalului, a zis așa:

Recunosc, sunt mare fan de cinema polonez. (am si prieteni care fac misto pe tema asta...).  E suficient sa vedeti cateva filme, de ex. cele facute de Wojciech Smarzowski, ca sa ma intelegeti. Dupa comedia bizara "The Wedding" si drama politista de atmosfera "The Dark House" (filme extraordinare) + povestea de razboi "Rose" (care pe mine nu m-a atins prea tare), Wojciech Smarzowski scrie si produce in 2012-2013 un film ultra-realist despre coruptia in sanul Politiei si consecintele ei sociale generalizate. Partea cea mai dureroasa a acestui film e ca naratiunea poate sa fie transpusa firesc in orice societate din Balcani: Romania, Bulgaria, Serbia. Filmat cu o gramada de camere diferite (mai ales  camere de telefon celular), editat ultra-dinamic si modern, cu o poveste atat de credibila si familiara ca doare, jucat de o echipa de elita a actorilor polonezi de azi, filmul tine privitorul conectat, secunda de secunda. Nu se compara cu nicio drama politista americana sau britanica, e atat de bun incat mi-e teama (pentru privitor dar mai ales pentru producatori) ca acest film a ridicat stacheta genului undeva sus, pe dulap. Filmul nu putea sa fie facut la noi (desi existau toate premisele pentru asta) - nu cunosc regizor roman cu asa doza de curaj - pana la urma, acest film este un manifest violent si unic anti-coruptie, o radiografie sociala necrutatoare si in acelasi timp, o bucata de cinematograf foarte proaspat. Filmul a umplut salile de cinema din Polonia, dar, din pacate, la noi nu a mai ajuns. Sa fie oare de vina mesajul filmului sau doar proasta distributie si lipsa de interes a privitorului roman pentru filmele europene !?

Un film comercial curajos - de neratat - cu valoare sociala imensa. Numai la Ceau, Cinema!







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu