miercuri, 6 noiembrie 2013

Noua revistă FILM, între originalitate şi convenţionalism

A apărut primul număr al unei noi reviste de cinema, FILM, editată de Uniunea Cineaştilor din România (UCIN).

Anunţată a fi disponibilă la chioşcurile de ziare începând cu luna noiembrie (eu am cumpărat-o în ultima zi din octombrie de la casierea cinematografului Studio din Bucureşti, aparţinând UCIN), revista costă 9,5 lei, este pe hârtie lucioasă de calitate, are 80 de pagini şi este bogată şi în fotografii.

Pe frontispiciu este menţionat doar Nr. 1/2013 (alături de preţ şi inscripţia Revista Uniunii Cineaştilor din România), fără a fi precizată şi periodicitatea. Abia din caseta redacţională aflăm că este vorba de un trimestrial.

La nivel vizual şi de structură, revista se inspiră din publicaţii de gen din afară. Asta nu e neapărat o problemă, însă pagina de editorial şi cele două pagini de sumar sunt copiate la indigo din revista franceză Positif (o notă de originalitate nu ar fi stricat).

Redactor şef este Dana Duma, secretar general de redacţie – Anca Ioniţă, redactori – Marilena Ilieşiu şi Mihai Fulger, marketing şi distribuţie – Bogdan Hrib, concepţie şi realizare grafică – Alexandru Oriean, fotograf – Radu Cristian Nema.

Caseta redacţională cuprinde şi o listă a colaboratorilor: Călin Căliman, Luminiţa Comşa, Cristina Corciovescu, Magda Mihăilescu, Angelo Mitchievici, Ioana Moraru, Cătălin Olaru, Cristian Tudor Popescu, Christina Stojanova, Andrei Şendrea, Irina Trocan, Mădălina Ţurcanu, Titus Vîjeu. Aşadar, un amestec de comentatori din vechea generaţie, dintr-o generaţie intermediară, dar şi dintre cei tineri sau foarte tineri. Nume cunoscute şi foarte cunoscute, dar şi nume mai puţin ştiute. 

Acest prim număr are pe copertă o fotografie cu protagoniştii celui mai vizionat şi de succes film românesc al anului, Poziţia copilului: regizorul Călin Peter Netzer şi actorii Luminiţa Gheorghiu şi Bogdan Dumitrache. Totuşi, în interior, nu există nici un text dedicat acestei producţii, cu excepţia unui interviu cu Luminţa Gheorghiu, realizat de Dana Duma.

Tot pe prima pagină sunt anunţate şi câteva dintre subiecte: Interviuri cu Laurenţiu Damian (preşedintele UCIN – de unde şi o senzaţie de nombrilism), Luminţa Gheorghiu şi celebrul regizor ceh Jiři Menzel; două dosare: UCIN 50 şi Starea comediei; Festivaluri: Anim’est şi Les Filmes de Cannes a Bucarest.
Din păcate, textul de anunţ al Florentinei Ciuvercă, de altfel foarte bun şi util, despre Les Filmes de Cannes a Bucarest devine caduc, pentru că revista a apărut chiar când festivalul se termina.

Coperta anunţă, de fapt, o temă de două ori, asta pentru că ceea ce e numit Dosar UCIN 50 conţine interviurile cu Laurenţiu Damian şi Jiři Menzel, care sunt anunţate şi separat.

Aşa cum aflăm şi din editorialul semnat de Dana Duma şi intitulat „În loc de manifest”, revista se ocupă de cinematografia română: Să re-învăţăm să iubim filmul românesc. Să ne întoarcem în sălile de cinema pentru a privi filmele pe ecranul mare, cu ochii în sus, şi nu în jos, pe laptop sau pe tabletă. Să nu ni se pară ciudat că festivalurile internaţionale recompensează peliculele noastre cu mari premii şi că România are un loc bine marcat pe harta cinematografică a lumii. Să încercăm să ridicăm nivelul discuţiei despre cinema la cel atins de filmele înainte amintite (...) De la aceste idei am pornit, cu entuziasmul începuturilor, să facem o revistă dedicată în principal cinematografului românesc. Am numit-o Film, la fel ca pe cea editată de Uniunea Cineaştilor în ianuarie 1990, când febra revoluţionară i-a făcut pe mulţi să scrie texte cu intonaţii de manifest, când luatul de la zero se cerea exprimat în fraze tăioase şi radicale. Noi nu intenţionăm să radicalizăm poziţia noastră, chiar dacă vom lua parte la „bătălii estetice”, la reconsiderări şi reevaluări.

Această concentrare aproape exclusivă pe cinematografia română pare a contraveni ideii de a înţelege cu adevărat care e locul filmului autohton "pe harta cinematografică a lumii" (nu poţi discuta numai despre tine, fără a te uita şi în jur, măcar la filmele străine care ajung în cinematografele de la noi).

În plus, ideea de reconsiderare şi reevaluare pare compromisă, atât timp cât rolul UCIN nu este analizat critic, ci doar printr-un interviu amplu şi binevoitor (realizat de Mariana Ilieşiu) cu noul ei preşedinte, Laurenţiu Damian (istoricul şi criticul Valerian Sava ar fi avut câte ceva de spus despre această Uniune, ale cărei închistări le-a denunţat în articolele şi cărţile sale).

Mi-au plăcut totuşi unele texte din dosarul Starea comediei, la care contribuie cu analize Mihai Fulger, Christina Stojanova, Andrei Şendrea şi Ioana Moraru.

Separat, de remarcat sunt în special eseul lui Angelo Mitchievici, „La Est şi Sud-Est: Despre estalgie şi cinema”; textul scurt dar percutant al lui Cristian Tudor Popescu, „De la Űber la Om”; cronica Danei Duma, „Un film-concept”, la Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism, în regia lui Corneliu Porumboiu; analiza „Europa, România şi sala de cinema”, de Luminiţa Comşa, despre câţi spectatori din România atrag filmele străine şi cele româneşti; portretul pe care îl realizează Magda Mihăilescu actorului Dragoş Bucur, „Dar cine sunt băieţii aceştia?”.

În revistă mai pot fi citite cronici la cele mai noi filme româneşti: La limita de jos a cerului, Lupu, Roxanne, Câinele japonez, O vară foarte instabilă; texte despre Un film cu o fată fermecătoare, despre descoperirea unui film realizat de Orson Welles înainte de Cetăţeanul Kane, despre Dan Piţa la 75 de ani, precum şi recenzii la trei dvd-uri cu filme româneşti nou apărute, plus note la patru cărţi despre cinema şi o relatare de la festivalul Anim’est.

Acum ceva timp scriam despre o altă revistă de cinema, bianuală, Close Up, editată, în limba engleză, de cadre didactice de la UNATC. Close Up şi FILM se adaugă deja cunoscutei (printre cinefili) reviste FilmMenu, scrisă, în pricipal, de studenţi de la UNATC, sub coodonarea lui Andrei Rus.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu