vineri, 3 februarie 2012

Unguru Bulan: "Inspiraţia mea numărul 1 vine din dialogul de la masă cu prietenii"

CIPRIAN CĂTUNESCU VORBEŞTE DESPRE LUZĂRI

Ciprian Cătunescu a pus strada Electrolizei pe hartă. A introdus cîteva replici în folclorul urban şi a creat -cel puţin- o fiinţă imaginară exotică: Vaca cu cabină. Şi totuşi, Ciprian e mai puţin cunoscut decît Frăţică, Guşteru, Coptilu sau Unguru Bulan. Ceea ce e ciudat, fiindcă el e tata lor. Băimăreanul Ciprian Cătunescu este creatorul seriei radiofonice Unguru Bulan şi vocea/vocile show-ului care se-aude pe KissFm de 6 ani (în Cronica Cîrcotaşilor). De vreo trei luni a creat, pe baza aceloraşi personaje legendare, "primul desen animat clasic din România postrevoluţionară", serie care apare bilunar pe net. Ciprian, omul-orchestră, ne-a povestit traseul facerii unui episod, în jargon tehnic şi musai în dialect maramu. Este un proiect pro bono, din care momentan creatorul (care şi joacă, şi montează) nu cîştigă, dimpotrivă pierde bani. Ceea ce înseamnă că într-un fel şi el e un luzăr. Luzărul Luzărilor de pe Electrolizei.

De la dreapta la stînga, Ciprian Cătunescu şi Szekely Szilard, creatorii primei animaţii "româno-maghiare"

Lucian Mircu: Cum se simt băieţii, Frăţică, Guşteru' şi restul trupei, acum că nu mai sunt închişi în mintea noastră a ascultătorilor şi au o formă fizică, palpabilă?

Ciprian Cătunescu: Ei se simt binişor, însă cred că n-am reuşit să dau frîu total personajelor. Domeniul ăsta al animaţiei îi nou şi pentru noi, chiar dacă ni l-am dorit de mult. Încă n-am reuşit să aduc personajele acolo unde aş vrea.

L.M. Cum se face un episod din Luzări...? Dacă vrei să-mi spui tot traseul ăsta de la ideea din capul tău pînă ajunge pe net (primul sezon e gazduit de trilulilu).

C.C. După ce am ideea, îmi iau cîteva foi şi mă pun să scriu un scenariu. No, acuma scenariul meu nu arată cum ar trebui să arate, io ştiu, scriptu unui regizor, pentru că io nu mai tre să îmi dau mie explicaţiile necesare -aici intră ăla, aici cutare- pentru că ştiu deja cum o să arate totul.

L.M. Tu practic scrii dialogul.

C.C.
Da, cu foarte mici explicaţii, acolo unde consider că trebuie notate, că altfel o să uit. După dialog, mă bag în minunata cabină 1/1 pe care o am personal pă persoană fizică...


L.M. Tu nu eşti "vaca cu cabină", eşti Unguru cu cabină...

C.C. Mda. Mă pun acolo şi trag vocile. Durata lor depinde de dimensiunea episodului dar undeva la 10-15 minute, brutul. Buun. Iau brutul ăsta, îl "copciolesc" (verb imprumutat din maghiară, n.n.), adică decupez vocile fiecărui personaj. De acolo tai toate "respiraţiile", tusea -că mă mai apucă-, mai înjur...E un fel de dialog cu mine şi cu încă trei, patru. După asta vine montat. Vocile alea nu vin exact una după alta. Uneori se suprapun, alteori unul îl întrerupe pe celălalt ş.a.m.d. Apoi vin efectele sonore: o maşină, un ciripit...De toată partea de sunet mă ocup numai io şi-l dau aşa la desenat. După aia iau fain frumos hîrtiile pe care am scris scenariul, iau şi track-ul audio şi mă duc la Tîrgu Mureş, la Reea (o firmă de softişti cu vreo 150 de angajaţi care lucrează cu americanii, o făcut saitu lu Britney Spearce şi administrează shop-ul lui Linkin Park şi altele).

L.M. Şi faci chestia asta de două ori pe lună?

C.C. Da. Mă duc cu înregistrarea. Întîi ascultăm, rîdem dacă-i cazul şi după care îl reascultăm, dar pas cu pas. Play-pauză, play-pauză. Împreună facem storyboard-ul. Pătrăţelele alea...

L.M. Deci vine un băiat care schiţează storyboard-ul. Cadru cu cadru?

C.C. Aproape. Îl şi taim-codăm pe sunet. Deci de la secunda 58 pînă la secunda 72 e cadrul ăsta. După care băieţii se apucă de treabă. Întîi şi întîi vine Animaticul - o altă formă a storyboard-ului, numa că digitală. Face cadre mai scurte, neanimate, cam cum ar trebui să arate...

L.M. Pozele cadrelor cum ar veni...Imaginea nemişcată

C.C. Exact. Ca să avem după ce să ne orientăm. Cînd îi gata Animaticu' se face animaţia foarte brută a personajelor, care are defecte. De acolo mai este cale lungă pînă la produsul final: trebuie colorat, liniat...Adică îi posibil ca dintr-un cadru în celălalt corpul lui Frăţică să fie cu 3 pixeli mai încolo, ceea ce îi puţin vizibil, dar nu vrem să ajungem în zona lui Ed, Edd n Eddie. Noi vrem desen animat clasic, plăcut la vedere...Cu astea am crescut, cu Tom şi Jerry, undeva pînă la Dexter şi Fetiţele Powerpuff. Şi-atunci trebuie îndreptat totul unde-i greşit, mutat un ochi, mutată o palmă...Frame cu frame.



L.M. Şi cît durează toată operaţiunea asta din momentul în care te duci tu la Tîrgu-Mureş?

C.C. Păi eu mă duc de regulă lunea la Tîrgu-Mureş, că noi vinerea lansăm cîte un episod. Acuma şi-or format şi desenatorii mîna şi în curînd cred că vom putea face treaba asta şi prin conferinţe video. Deocamdată trebuie să mă duc pînă acolo. Mai ales că io le-aş putea arăta nişte desene făcute de mine, dar nu vrei să le vezi (rîde). Îs foarte antitalent la desenat. După mine, o maşină i-un pătrat cu două cercuri. Şi după ce-i liniat-liniat şi colorat vine lip-sync-ul (sincronizarea mişcărilor buzelor cu dialoguri preînregistrate, n.n.). Acuma teoretic îi gata animaţia. Pe care animatorul principal mi-o dă pe secvenţe. Într-un episod pot să am pînă la o sută de secvenţe. De exemplu, în ăsta cu Băse am avut 70. Secvenţele alea eu le montez, le sincronizez cu sunetul, le lipesc. Mai fac tranziţii dintr-un ecran în altul, disolve, fade-uri, bun. După ce-i gata tot produsul, stai la "randat" (softul procesează toate fişierele temporare şi le leagă, n.n.) şi pui efectele sonore finale: o palmă, un picior în cur, un copac rupt...şi după aia se exportă.

L.M. Revin un pic la scenariu. Se întîmplă să mai reciclezi din ce faci pentru radio sau încerci să fie totul nou?

C.C. În episoadele de pînă acum m-am împrumutat mult din ce am făcut. M-am gîndit că nu-i vreo problemă, că n-am împrumutat de la altu. Am luat de la mine. Dar am observat că publicul i-un pic reticent: "Bă, p-asta o ştiam, asta-i veche". Şi io cum să-i explic: "Bă, da tot io am făcut-o! Care ţi-i problema?". Aşa că în ultimele două-trei am încercat să luăm scenariul de la zero. Deşi, în episodul cu Hruşcă, lumea îl ştia deja pe Ignat, că noi am făcut un wallpaper cu C8ilu care era călare pe porc. În următoarele n-o să mai împrumut nimic.

L.M. Cîţi oameni lucrează acuma la serial?

C.C. Noi suntem doi şi la Reea mai e o echipă de cinci care îs dedicaţi. Ei altceva nu fac. Au şi camera lor separată unde crează...

L.M. Cînd spui noi la cine te referi?

C.C. Noi, Bulan Media. Mai am un asociat şi prieten, Szekely Szilard, care o venit cu ideea de a da o faţă personajelor şi un concept grafic acestui semi-brand. El e un artist freelancer, solistul trupei vocal instrumentale Ultimu' Nivel, care e şi pe soundtrack (piesa "Sabia lui Zorro", n.n.). El mai desena aşa din pasiune şi mi-o arătat nişte personaje. Am zis "mişto!" şi din 2007 am început noi...Personajele îs create de mine şi desenate de el.

L.M. Acuma n-o să te întreb exact suma, că la noi e subiect tabu, dar măcar spune-mi că n-o faceţi pe gratis!

C.C. Io pot să-ţi dau toate detaliile. Nu se fac bani din animaţie în România. Încercăm,
dar deocamdată nu putem cîştiga din asta.

L.M. Dar de ce? Stai să-ţi pun următoarea întrebare că poate se leagă. De ce gratis pe net şi nu pe bani la teve?

C.C. Ai pus perfect întrebarea. Iniţial noi am pornit proiectul ăsta cu gîndul la tv. Pornind de la ideea că e o animaţie pur românească, ce va reda în cea mai mare parte societatea românească, ne-am gîndit că teveurile vor fi interesate. Am început încă de acu doi ani să vorbim cu animatorii, să-şi facă mîna fiecare...Reea a mai făcut cîteva benzi desenate de-a lungul timpului şi animaţii. Unul din proiectele mai serioase in care s-au băgat se numeşte revista tuş. Io căutam pe cineva care să fie dispus să investească în noi, pentru că singur ştiam că n-am cum să susţin. Iar ei aşteptau de mult un proiect de genul ăsta, atît animatorii cît şi proprietarul Reea (Dan Maşca, n.n.). El este interesat să facă o investiţie pe termen lung în domeniul animaţiei, numa că nu avea material. Aşa că si pentru el si pentru noi a venit la fix.

L.M. El se promovează cu ocazia asta...

C.C. Nu, el e în faza de investiţie de fapt. Investeşte şi în noi, şi în echipa lui de creaţie. Aşa că pierde bani acum, şi noi odată cu el, că nu ştiu cum o să-i plătim toată munca. Deci am pornit cu ideea că îl vom vinde la televiziuni, însă costurile de producţie îs destul de mari pentru un material atît de scurt. Un episod are de la 4 la 6 minute. Dacă am face un episod pe zi, ar trebui vreo 10 animatori, 10 monitoare, 10 licenţe de programe, salarii...Pentru multe televiziuni pare o investiţie prea mare pentru un timp prea scurt din grila lor. Între timp o mai venit şi criza. Şi dacă nu ne luau televiziunile, speranţa noastră era să cîştigăm din publicitate pe net.

L.M. În faza asta mă gîndesc la product-placement. Berea lui Frăţică, de exemplu, să nu fie Bulanbier, să fie Bergenbier.

C.C. Noi chiar am făcut prezentări cu screen-shot-uri din diverse episoade. Aici se poate plasa asta, aici asta, noi bem bere, noi purtăm haine...Trilulilu lucrează la chestia asta pentru noi. Dar pînă acum nu-s prea mulţi doritori. Pentru că e un domeniu nou şi agenţiile de publicitate nu-s prea deschise la animaţii.

L.M. Şi înţelegerea cu Trilulilu cît mai merge?

C.C. Deocamdată să terminăm un sezon de 20-24 de episoade. Dar înţelegerea e pe termen nelimitat, în funcţie de oferte.

L.M. Acuma te trag mai spre profilul blogului nostru. La ce te uiţi pentru inspiraţie?

C.C. Inspiraţia nu mi-o iau din filme. Mie mi-or plăcut seriale cum ar fi Friends, Seinfeld, mi-o plăcut şi Joey singur ce-o scos dup-aia. Mi-o plăcut Grounded for life. Probabil involuntar folosesc tipul de umor din serialele alea. Inspiraţia mea numărul 1 vine din dialogul de la masă cu prietenii.

L.M. Pentru subiecte bănuiesc că te mai uiţi prin ziare şi la televizor.

C.C. Da, dar ţi-am spus că următoarele episoade nu vor mai fi tematice. Încerc să nu le leg de evenimente...

L.M. Ca să nu expire repede...

C.C. Exact

L.M. Animaţii preferate?

C.C. Preferatul all-time e Tom şi Jerry.

L.M. La astea americane gen Family Guy, Simpsons nu te uiţi?

C.C. Ba da. Îmi place şi Futurama.

L.M. Şi unde le-ai văzut?

C.C. La Futurama mă uitam pe TVR2, dar la Family Guy mă-uitam pe net, pe site-uri de streaming live...

L.M. Acuma n-o să spui că l-ai descărcat, hehe. Ai văzut că vine poliţia internetului şi la noi...

C.C. Da. Nu ştiu ce ne aşteaptă cu asta. Viitorul filmului nu cred că e vînzarea bluray, e conţinutul digital. Vînzarea online de la americani începe să prindă şi la noi. O să dăm 2-3 euro pe un film, cît îi şi la cinema.

L.M. Acuma io sper să nu moară nici cinematograful. Apropo, am văzut pe peretele din apartamentul de pe Electrolizei un poster cu Brusli la Maestrul Beţivan.

C.C. "Băţîvan", exact aşa

L.M. Aşa...Care ar fi, pe rînd, filmul favorit al personajelor tale? Fiecare cu filmul lui...

C.C. Păi, la Coptilu e seria Batman. Deci Coptilu abia aşteaptă Batmanu filmat la Turda în salină. Filmul lui Frăţică din toate timpurile, adică al meu de fapt, că io mă identific cel mai tare cu personajul ăla, este Face Off.

L.M. Îl ştiu. Cu Travolta şi Nicholas Cage.

C.C. Da, de John Woo. Cred c-o fost singurul film bun regizat de John Woo. M-o prins aşa...la o vîrstă. M-o pălit ceva atunci. Iar din astea mai contemporane, seria Bourne. Io-s fan al filmelor mai de acţiune, mai previzibile aşa...No. Guşteru...el îi mai manelist aşa şi apreciază filmele româneşti. BD-urile alea minunate. Producţii ceva mai "noi" cum ar fi Filantropica, Senatorul Melcilor.

L.M. Şi Unguru?

C.C. Unguru se uită la filme ungureşti cum ar fi Linda Karatista. Replica lui preferată din Linda este "ezo nodyon yol tehniko meshter" (transcrierea mea oarecum fonetică).

L.M. Cum te descurci cu ritmul ăsta, de două episoade pe lună? Mă gîndesc că la un moment dat intervine rutina şi obligat-forţat trebuie să scoţi ceva...

C.C. Mă, ne descurcăm. Uneori ne încadrăm chiar în ultimul moment. Sigur, dorinţa noastră ar fi de unu la săptămînă, dar cu resursele pe care le avem în momentul ăsta nu putem furniza mai mult şi să fie şi calitate. Preferăm să punem cărămizi mai rar, dar mai mari şi mai solide.

Episodul 7 din Luzării de pe Electrolizei e programat să apară vineri, 10 februarie, pe trilulilu şi ulterior pe ungurubulan.ro. No, ştiţi ce aveţi de făcut!

Un comentariu:

  1. imi aduc aminte de cand era la Cronica Carcotasilor la tv si o realizat interviul ala cu Ronaldinho de la Baia Mare...o fost demential...da-l in suparare sa-l manance

    RăspundețiȘtergere