marți, 28 iulie 2015

Final de discuție


Probabil una dintre cele mai articulate discuții pe tema unui cinematograf/cinemateci, din ultimii ani, apropo de #TIMIȘOARAvreaCINEMA (la care au reacționat până la ora asta vreo 600 de oameni). Din păcate, de trei ani, suntem tot la același nivel, în care numai discutăm. Noi ne-am plictisit deja. Dar măcar să încheiem cu o concluzie coerentă. Partener de discuție: Ovidiu Vasiliu, pe pagina de facebook Marele Ecran.



  • Ovidiu Vasiliu 1. Protestul e clasic, nu activitatea pe Fb. 
    2. Un flashmob/o serie de flashmob-uri sigur ar atrage atenţia şi a concetăţenilor şi a presei şi a autorităţilor. Ar fi şi uşor de făcut doar că 
    3. Chestia cu fântâna a colorat deja politic aproape 50% di
    n ONG-urile de tineret (cam toate ligile din Poli, ARDOR, ceva cu consiliul elevilor şi altele) care au dat o declaraţie comună prin care susţin fântâna lu` peşte. Dacă vreţi să apăreţi creativ peste tot cu #vreaucinemanufantana atunci să fiţi pregătiţi să fiţi consideraţi "vopsiţi" în tabăra cealaltă şi astfel sub atacul artileriei grele liberale: veţi fi antitimişoreni, împotriva intereselor oraşului, care nu doresc frumosul etc. Nu zic că nu e de dorit o înfruntare "vrem cultură nu kitsch, vrem cinematecă nu fântână" ci doar că lupta asta e evident disproporţionată şi s-ar putea să nu vă doriţi un război total chiar acum în miez de vacanţă. 
    4. Dacă va fi război să fiţi pregătiţi să vă asumaţi rolul de ofiţeri/generali - adică cei care vor susţine mesajul vor vrea să aveţi un proiect concret, un plan de acţiune, ceva mai tangibil decât un hashtag şi nişte idei concepute la nervi. Dacă va fi cazul să ieşim nişte sute/mii/zeci de mii de oameni în stradă să cerem asta atunci vom vrea să vedem mai multă determinare din partea voastră decât promisiuni din partea edililor. Adică inclusiv nişte picioare în prag în faţa promisiunilor cu fostele săli ale RADEF care se vor transforma nu se ştie când, nu se ştie în ce, de către cine şi cum. 
    5. Nu vă mai alintaţi/lăudaţi şi faceţi odată sondajul ăla dar faceţi-l transparent şi deschis - adică nu pe FB, să nu se poată vota multiplu şi să se poată dovedi cumva că cei care au răspuns sunt din TM (la sondajul cu fântâna din sutele de like-uri nimeni nu a verificat câte-s ale unor useri din Asia, Africa etc.) Iar când veţi "deschide" urna să număraţi voturile pregătiţi-vă pentru război!
    Unlike · 2 · 8 hrs
  • Marele Ecran Merci, Ovidiu, pentru un raspuns asa de elaborat si punctual. Ar fi cam ciudat sa fim considerati in tabara cealalta in conditiile in care Primaria este pe toate materiale noastre cu Ceau, Cinema!. Iar Primarul si Viceprimarul din Gottlob sunt si ei liberali. Noi suntem in tabara "pentru oras" si "pentru cinema", fara culoare politica. Daca oamenii de acolo sunt pe principiul "oricine nu zice ca noi e impotriva noastra", inseamna ca nu avem cu cine discuta. Nu se doreste niciun razboi cu nimeni. Vrem sa tragem un semnal de alarma (al catalea), ca e penibil deja sa nu ai macar o sala si sa se tina de cuvant (ca au promis ca vor face). Si apropo de "planuri de actiune si proiecte", el a fost depus la Primarie inca din 2013 de asociatiile Pelicula Culturală, Marele Ecran si Camera 4. Probabil ca vom face si sondajul. Multumim!

  • Ovidiu Vasiliu Marele Ecran, da, ar fi ciudat dar la câte lucruri "ciudate" s-au petrecut în TM în ultimii 3 ani n-ar fi de mirare ca o asemenea "înregimentare" imagistică să fie făcută verbal de unii şi-n plus asta ar fi consecinţa unui hashtag vreaucinemanufantana care pe cât de bun e, pe atât e de alunecos. Şi da, discursul de tip "cine nu-i cu mine..." există şi viciază relaţia edil-cetăţean, atât cât a mai rămas ea în afara comunicării prin mediile informaţionale online. 

    La partea cu semnalul de alarmă stop! Nu mai trageţi niciun semnal de alarmă! indiferent despre ce ar fi vorba e de un bocelism (manelism specific românesc) feroce să spui că tragi un semnal de alarmă când de fapt faci o acţiune care (deseori, dacă nu întotdeauna) e trecută cu vederea. Când tragi semnalul în tren sau tramvai atunci da, se întâmplă ceva - se opreşte tot trenul sau toată garnitura de tramvai - iar apoi se cercetează cauze, scop, efecte etc. Orice acţiune de a trage un semnal de alarmă care nu se-ntâmplă într-un vehicul pe şine e doar un alt mod de a flutura o scrisoare deschisă unui adresat care nu are chef să ia în seamă un astfel de demers.  

    În schimb ar fi nevoie de altceva: de vizionări de filme pe holurile primăriei, de diverse acţiuni concrete care să oblige edilii să iasă din birourile în care se ascund şi să răspundă la întrebări pe care le tot amână. Mă iertaţi că nu sunt la curent cu toate formalităţile birocratice pentru proiectele pe care le întreprindeţi dar dacă el a fost depus în 2013 e aproape sigur îngropat în vreun sertar. Oricum, nu ştiu cât de mult aţi comunicat acel proiect (sunt doar curios, nu vă cer socoteală -ar fi chiar culmea!) şi ar fi utilă o comparaţie între "obiectivele de investiţii" pentru că banii daţi pe o cinematecă se recuperează relativ repede în schimb jocurile de lumini, fum şi jeturi de apă sunt doar o cheltuială de întreţinere în plus.  

    Pentru a fi implicat într-un război nu e nevoie să-ţi doreşti unul ci doar să-ţi protejezi drepturile în faţa cuiva care vrea să ţi le nege.
    Like · 1 · 7 hrs
  • Marele Ecran Intreg festivalul Ceau, Cinema! este de fapt un semnal de alarma, o "actiune", asa cum zici, care are si acest scop: o sala de cinema la Timisoara; ai mare dreptate cu fraza finala legata de implicarea in razboi

  • Ovidiu Vasiliu Dap, răspunsul PMT e de tipul "facem, dregem, cu nimica nu ne-alegem". Adică serios, mai un pic şi-au trecut doi ani de când se tot analizează hârtii şi se parcurg proceduri birocratice şi tot nimic nu se întâmplă concret. Cât de greu poate fi să amenajeze un asemenea spaţiu, cât poate dura birocraţia pentru aşa ceva? Am înţeles că există norme juridice, legi şi toate alea dar ca şi cu multe alte subiecte adevărata lege e că timpul trece într-un singur sens şi când vor reuşi să scoată dintre hârtii acea cinematecă s-ar putea ca o parte din publicul ei să nu mai existe fizic iar alte părţi să nu mai aibă habar de ce ar fi utilă o asemenea instituţie când oricum există două sau trei mall-uri cu astfel de stabilimente. Dacă sălile respective tot au fost ale Primăriei (oricum s-ar fi numit la vremea respectivă) şi demersurile alea îs un fel de inventar de predare-primire atunci de ce n-au căutat o soluţie juridică pentru a folosi spaţiile până la rezolvarea actelor că altfel RADEF poate nu va mai avea secolul ăsta CA iar când un tribunal va decide în 2050 că se dizolvă societatea respectivă atunci nimeni nu va mai avea nevoie de cinematecă publică pentru că problema va fi fost rezolvată de zeci de ani de o iniţiativă privată. 

    Ceau, cinema! din punctul meu de vedere are mai mult rol educativ, de a populariza consumul filmelor europene şi a cinema-ului de artă pentru că a spune "facem festival ca să obţinem o sală de cinema" (ceea ce altfel poate fi corect) face o trimitere dureroasă la formele fără fond teoretizate de Titu Maiorescu: măcar ăia acum 150 de ani au fondat universităţi fără să aibă profesori universitari, adică au asigurat baza materială şi după aia au adus resursa umană pe când aici ar fi un fel de "invităm nişte profesori universitari ca să ne ţină nişte cursuri/prelegeri/conferinţe ca să înfiinţăm o universitate". Adică nişte fani organizează evenimente pentru că speră că astfel vor atinge suficientă popularitate pentru a se lua măsurile necesare la capitolul bază materială. Cumva e de necrezut că trăim în acelaşi 2015 cu Clujul care are cel puţin 3 cinematografe funcţionale pe lângă cele pur comerciale şi problema asta nu e văzută ca având prioritate în faţa unui sistem de jeturi de apă iluminate multicolor. 

    În 2015 m-aş aştepta ca un festival să fie făcut pentru a atrage resurse pentru înfiinţarea unui studio cinematografic complet (pe modelul fabricii din Freidorf de decoruri pentru teatru) nu pentru o banală sală de cinema.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu