luni, 25 februarie 2013

Loteria viselor de celuloid

Au mai ramas doar cateva ore pana sa aflam ce actori, regizori, filme si producatori au batut palma anul asta cu zeita Fortuna. In ultima luna v-am provocam pe voi, cititori ai Marelui Ecran, sa ne dati pronosticurile voastre in privinta Oscarurilor. Imediat va fi randul nostru. Pana atunci sa vedem cum stau lucrurile si care-s sansele:

Cel mai bun actor in rol principal: Daniel Day Lewis (86,8%); Denzel Washington (7,8%)
Cea mai buna actrita in rol principal: Emmanuelle Riva (42.1%); Jennifer Lawrence (36.8%)
Cel mai bun actor in rol secundar: Christoph Waltz (52,6%); Tommy Lee Jones (34,2%)
Cea mai buna actrita in rol secundar: Anne Hathaway (89,5%)
Cel mai bun scenariu original: Django Unchained (68,4%); Zero Dark Thirty (21%)
Cel mai bun scenariu adaptat: Argo (47,3%); Lincoln (31,5%)
Cea mai buna animatie: Brave (65,7%); Wreck-It Ralph (23,6%)
Cel mai bun film strain: Amour (92,1%); War Witch (5%)
Cea mai buna coloana sonora: Life of Pi (57,8%); Skyfall (21%)
Cea mai buna imagine: Life of Pi (73,6%); Lincoln (10,5%)
Cele mai bune efecte vizuale: Life of Pi (71%); The Hobbit (18,4%)
Cel mai bun documentar: Searching for Sugar Man (76,3%); How to Survive a Plague (13%)
Cel mai bun regizor: Steven Spielberg (63%); Ang Lee (23,6%)
Cel mai bun film: Argo (50%); Lincoln (29%); Life of Pi (10,5%)

Si acum, daca am vazut cum bate vantul in randul cititorilor mai cinefili ai nostri, e timpul sa ne dam si noi cu presupusul.


Best Actor: Joaquin Phoenix, The Master
Best Actress: Quvenzhane Wallis, Beasts of the Southern Wild
Best Supporting Actor: Robert De Niro, Silver Linings Playbook
Best Supporting Actress: Sally Field, Lincoln
Best Original Screenplay: Django Unchained
Best Adapted Screenplay: Beasts of the Southern Wild
Best Animated Feature: Frankenweenie
Best Foreign Language Film: Amour, Austria
Best Original Score: Argo, Alexandre Desplat
Best Cinematography: Anna Karenina, Seamus McGarvey
Best Visual Effects: Life of Pi
Best Documentary Feature: The Invisible War
Best Director: Benh Zeitlin, Beasts of the Southern Wild
Best Picture: Beasts of the Southern Wild
(Adina)


Best Actor: Daniel Day-Lewis
Best Actress: Emmanuelle Riva
Best Supporting Actor: Philip Seymour Hoffman
Best Supporting Actress: Anne Hathaway
Best Original Screenplay: Django Unchained
Best Adapted Screenplay: Beasts of the Southern Wild
Best Animated Feature: Brave
Best Foreign Language Film: Amour
Best Original Score: Life of Pi
Best Cinematography: Life of Pi
Best Visual Effects: Prometheus
Best Documentary Feature: Searching for Sugar Man
Best Director: Benh Zeitlin
Best Picture: Argo
(Richie)


De cînd facem concursul acesta a devenit deja tradiţional duelul meu cu Richie, unu la unu (care nimereşte mai multe predicţii). Anul acesta, eu am zis pas.

Ştiam că Premiile Oscar sunt despre industrie, dar anul ăsta pur şi simplu mi-a ajuns. Toate marile favorite sunt filme de propagandă. Acum, e posibil să argumentaţi că Hollywoodul întreg e o uriaşă maşină de propagandă pentru "visul american". Numai că tura asta e prea făţiş. Cel puţin trei filme par a fi comandate şi finanţate de CIA, Armata americană, Departamentul de Stat etc.

Argo e un "thriller" absolut mediocru, a cărui singură poantă bună ("Ar go fuc#ing nuts") e repetată de atîtea ori pînă devine iritantă.  Deşi plasat în Iran, iranienii sunt de decor (aşa cum a arătat şi Adina) atunci cînd nu sunt pur şi simplu fraieri, pentru a sublinia destoinicia ofiţerului CIA (un tip care în viaţa reală era mult mai spectaculos decît monocromul Affleck). Filmul e despre o mare cacialma pusă la cale de serviciile americane pentru a scoate nişte ostatici din Teheran, în contextul turbulent al revoluţiei iraniene. Scenariul "Hollywood" i-a uns probabil  la inimă pe votanţii "academicieni". Care nu s-au prins că şi Argo e o cacialma. Spre onoarea ei, o cacialma agreabilă.

Spre deosebire de Zero Dark Thirty, care m-a indispus vreo cîteva zile. Nu se poate să dai "high five" după ce ai împuşcat un om, ca atunci cînd echipa ta cîştigă SuperBowl-ul. După executarea lui Bin Laden, un soldat revendică uciderea "În numele lui Dumnezeu". Pare-se că n-am ieşit încă din logica cruciadelor. Şi nici nu abordez subiectul "tortură". Peste 500 de ani, istoricii (dacă vor mai exista) vor numi perioada asta Evul Mediu tîrziu. Zero Dark Thirty e o dovadă în acest sens. Chiar aşa, dark times...

Lincoln e cel mai inofensiv dar şi cel mai plictisitor dintre titlurile astea. Pentru că americanii au o istorie scurtă, au nevoie de un pantheon autohton. Filmul lui Spielerg deifică şi mai tare un personaj (deja monumental) ca preşedintele Lincoln, în loc să-l explice. Totul pe fondul unei proceduri birocratice complicate, precum adoptarea amendamentului care a interzis sclavia. N-am aflat de ce Lincoln era aşa pornit pe amendamentul ăsta, ce-l mîna pe el în luptă...Mistere...

Despre Life of Pi m-am exprimat deja. În afară de bogăţia vizuală incontestabilă, filmul lui Ang Lee este unul sărac din punct de vedere cinematografic şi narativ.

Pînă şi FlightDjango şi Silver Linings...sunt mai sincere, mai proaspete şi mai amuzante decît cele patru favorite de mai sus. Ce este cinema la nominalizările de anul acesta? The Master (lipseşte la cel mai bun film) şi Beasts of the Southern Wild. Nu mă aştept să ia mare lucru. Poate că Oscarurile nu s-au schimbat - sunt ce au fost mereu. Poate m-am schimbat eu. Şi nu, nu sunt anti-american.
(Lucian)


3 comentarii:

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.