marți, 22 mai 2012

ZFANG - ZIUA 3: Faust








A trecut si a doua zi de ZFANG si chiar daca ne asteptam ca interesul sa scada un pic - dat fiind ca era luni, ca am schimbat locatia si aveam in program doar o proiectie obisnuita (a unui film deloc obisnuit) - totusi, Aula BCUT nu a parut deloc goala. Filmul proiectat, M - Un oras isi cauta ucigasul, selectat si introdus de prietenul nostru Marian Radulescu, a starnit interes si a fost bine primit de public. E vorba de unul din primele filme cu ucigasi in serie care nu doar ca fixeaza pilonii esentiali ai genului dar e si considerat cea mai buna lucrare de insasi autorul sau. Fritz Lang ne supune atentiei povestea destul de infioratoare a unui ucigas de copii care terorizeaza un oras in asa hal incat nu doar politia e pe urmele sale ci si principalele bresle din lumea interlopa deranjata de publicitatea care i s-a facut brusc. Cand in final psihopatul e prins el apeleaza la mila scuzandu-si faptele prin nevoia de a ucide. 

M a fost unui din primele filme care a utilizat o coloana sonora si un laitmotiv audio sub forma piesei fluierate de criminal cand tendintele ucigase incepeau sa-si faca aparitia. Fluieratul i-a apartinut chiar regizorului Fritz Lang. Peter Lorre face insa rolul memorabil care va defini pentru posteritate arhetipul de psihopat criminal. Pentru acuratete Lang si Thea von Harbou au cercetat procedurile politienesti in cazurile de omucidere si au discutat cu psihiatri pe tema criminalilor in serie. Personal, am salutat incantat modul in care a fost rezolvat plotul dar si subtextul politic in care se imbraca toata povestea. Razia politiei intr-o crasma rau-famata poarta iz de Gestapo iar personajul Safecracker e din cap pana-n picioare un ofiter SS. In 1931.

Deseara va asteptam la al treilea film din program, tot un film din zona expresionismului german, Faust. "Deşi mai puţin cunoscut ca Nosferatu sau Ultimul dintre oameni, Faust (Friedrich Murnau, 1926), este poate capodopera lui Murnau. Inspirat din mitul faustic (prelucrat de Goethe, Marlowe), filmul are forţă plastică neobişnuită, ce aminteşte de pictura lui Peter Breughel." spune Marian. E aproape o extravaganzza cinematica, ultimul film facut de Murnau in Germania, in care regasim o multime de arhetipuri narative: iubire, putere, tentatie, moralitate si izbavire. Musai de la 19 in Aula BCUT (Biblioteca centrala universitara de la UVT).

foto credit: Zoli Fodor

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu