luni, 12 septembrie 2011

Colombiana (2011)

Revenge is ... overrated

rating: Eroare

Era o vreme cand Luc Besson crea niste personaje legendare, adevarate ‘icoane’ ale cinema du look ca Nikita sau Leon, acei singuratici profesionisti ai crimei carora aura de anti-erou prins in situatii fara iesire le conferea priza la public in ciuda esentei lor “criminale”. Pofta lui Besson pentru un stil vizual agresiv dar distinctiv am apreciat-o intotdeauna insa dupa o vreme reciclarea unor idei incepe sa ma agaseze iar vizualul nu ii mai scuza lipsa sau superficialitatea naratiuni. In cazul Columbienei efectul e si mai grav intrucat Besson e creditat doar cu scenariul dezlanat iar regia apartine unui Olivier Megaton care daca e priceput in coregrafierea scenelor de actiune e aparent complet lipsit de un simt estetic cat de cat mai cool, mai atmosferic sau mai “du look”.

Pacatul face ca acest Columbiana sa dispuna de carisma si trupul lui Zoe Saldana, lucru care-i confera o anume forta, Zoe dovedind nu doar ca stie sa joace (a facut-o demult in Avatar, Star Trek, Takers, The Losers) dar ca e foarte credibila in roluri de actiune care presupun sa scoata untu’ din barbati de doua ori cat ea. Face lucrul asta cu minim de efort, in buna traditie a Angelinei Jolie, Umei Thurman sau chiar a lui Jennifer Gardner, ba chiar cu ceva mai multa suplete intruca Zoe e o tipologie mai felina... E ca un ninja. In fapt, ea e motivul pentru care multi barbati vor vedea filmul asta. Barbati heterosexuali, adica. Femeia are nu doar corp dar si clasa.



Ceea ce m-a enervat si dezamagit in egala masura a fost risipa de potential. Filmul ar fi putut deveni un thriller de esenta tare cu o mai multa atentie pentru introducere si final. Partea de inceput e parca decupata dintr-un film de “miercuri pe ProTv”, jucand rolul declansator pentru obsesia razbunarii dar fiind plina de conversatii ridicole, seci si de secvente de urmarire montate aleator. Eroina aflata la varsta copilariei aduce a sora sud-americana a Hannei, adica tot o pustoaica antrenata sa supravietuiasca, doar ca partea cu antrenamentul exista doar pe cartea de vizita. Dupa uciderea parintilor ei de un mafiot columbian, Cataleya se refugiaza in Chicago unde vreme de 15 ani pregateste razbunarea sub atenta supraveghere a unchiului ei. Sarim temporal in prezent si facem cunostinta cu Jen/Cataleya (Zoe Saldana), asasin platit care intre contracte se mai ocupa si de “probleme personale” - in speta, scoaterea la lumina a lui Don Luis prin executarea “cu autograf” a cat mai multi fosti colaboratori.


In loc sa concentreze firul epic doar pe Cataleya si unchiul ei, Besson se apuca sa extinda povestea, implicand un pictor (Michael Vartan) pe post de iubit care sa ne arate ca totusi femeia are o inima si un agent FBI ca sa aduca un plus de tensiune pe capul ei. Din nefericire cele doua personaje noi sunt grav subexploatate si asta dupa toate regulile de construire a unui plot de thriller decent. Niciunde iubitul nu e pus intr-un pericol care s-o faca pe eroina sa “simta” ceva iar agentul FBI, desi e jucat de un actor competent si capabil de a da replica cum trebuie (Lennie James), e aberant redus la rol de pasager/curier. Ar fi fost mult mai utila o jumatate de ora in plus in care Cataleya sa fie intr-adevar pusa in dificultate de un pitbull de agent FBI ca capsa pusa si simtul dreptatii... Asa ramanem cu un film mediocru din uzina Luc Besson (francezul e si producator) care contine 2 scene meritorii (cea din sectia de politie si cea din apartamentul Cataleyei) plus un fight memorabil dar care frizeaza absurdul cand Cataleya il bate pe-un interlop cu periuta de dinti. Nu stiam daca sa rad sau sa plang. Am ras. Era mai economicos.

Trailer

3 comentarii:

  1. Eu sustin ca acest film merita ratingul de Brainwash. Simplul fapt ca apare numele lui Luc Besson nu este un indicator pentru asteptari extraordinare. Omul nu a mai scos un film decent de la Joan of Arc inoca si tiind sa cred ca s-a cam plafonat in industria filmului.
    Colombiana aplica conceptul "less is more". Fetita si-a vazut parintii omorati de mafioti, parintii trebuie razbunati, asta-I filmul. Pictorul e doar ceva distractive pt Cataleya, care scapa o poza cu asasina noastra in sistem. Agentul FBI preia stafeta si urmand poza pictorului ajunge sa conduca pe asasina la mafioti via agentul CIA. Din punctul A prin punctul B, in punctul C. Da, pictorul, agentul FBI, unchiul, toti din mediul lui Cataleya par a fi niste personaje interesante, cu adancime (exceptie face Vartan), DAR nu despre ei e filmul. Ei sunt doar unelte/martori in/la razbunarea Cataleyei.
    Si da, e normal ca toti cei care se duc la acest film doar de dragul de a vedea pe Zoe Saldana (subsemnatul inclusiv), dar hai sa fim seriosi, acest film a fost facut doar pentru ea. Si ii vine la fel de bine ca si costumul ala negru ce e purtata de ea in inchisoare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimabile, e parerea ta si ti-o respect. :) Nu am avut cine stie ce asteptari de la filmul asta. Sunt de acord ca e un "vehicul" sau un "popas" in cariera domnisoarei si ca am vazut si mai rele dar sunt ofuscat de platitudinea hollywoodiana de a face filme mediocre cand ele au cat de cat potential.
    Luc Besson ne tot ameninta cu o continuare la Leon sau la Nikita, inca nu-i sigur, dar pana atunci pare sa-si risipeasca ideile in filme de actiune incomplete. Am dedus ca plotul e liniar, A-B-C, si mai ca-mi lua mintea inainte cu deductiile logice (un lucru de altfel de neconceput intr-un triller decent) insa daca mergem pe ideea ca e filmul Cataleyei atunci cu cat personajele din jur sunt mai atent tratate cu atat dimensiunea ei poate fi potentata prin contrastare. Pictorul a fost rol de compozitie, Vartan distribuit pt ca e genu', fie, dar agentului FBI trebuia sa i se dea frau liber ca sa devina credibil.
    Filmul e o eroare prin prisma faptului ca s-a compromis in solutii facile. Dar e divertisment, fara indoiala. Si chiar mi-a placut in unele momente. Zoe e spectacol, nu de alta.

    RăspundețiȘtergere