marți, 31 august 2010

Publi+cinema

Colocatarul de blog a reusit din nou sa ma provoace. Am promis mai demult ca ma voi ocupa de legaturile unor cineasti cu publicitatea. Acum sunt obligat de articolul anterior al lui Richie.

Unul dintre creatorii esentiali ai vocabularului cinematografic, Federico Fellini, se recunostea cucerit/amuzat de lumea advertising-ului. Clipurile pe care le-a regizat pentru Campari si Barilla nu se ridica la inaltimea artei sale cinematice (astazi par niste glumite pline de candoare) desi, ceva din inconfundabilul univers fellinian, se regaseste chiar si aici.





Pentru Barilla a facut o treaba mai memorabila cuplul Alessandro Barico (scenariu) si Wim Wenders (regie).



Se poate si invers. Michel Gondry a fost mai intai un genial creator de reclame si abia dupa aceea de cinema (La Sciences de Reves).






Echivalentul lui Gondry la noi este Radu Muntean, prolific si multipremiat regizor de spoturi. Posibil ca posteritatea sa il retina mai degraba pentru crearea lui Dorel decat a lui Boogie. A! si pentru o tona de expresii intrate in folclorul urban.

Intalnirea suprema dintre un cineast si lumea publicitatii este spotul regizat de Ridley Scott (The Duelists, Gladiator), adesea elogiat drept "cel mai bun spot facut vreodata" (un fel de Citizen Kane al reclamelor). Daca tinem cont ca numai dupa o difuzare (si unica, in pauza Super Bowl din 22 ianuarie 1984) a reusit sa copleseasca audienta, atunci isi cam merita aura legendara.



TO BE CONTINUED...

6 comentarii:

  1. cele facute de Fellini sunt tampitele foc, o alta reclama "aviatica" care imi place e asta http://www.youtube.com/watch?v=FQpao9GWGf8&feature=related iar cat despre Scott plecaciune :) stiu ca am vazut reclama lui in primul an de facultate cand studiam pentru cursul de publicitate ;))

    RăspundețiȘtergere
  2. Adina: e frumos spotul din Argentina, da. Sunt curios la ce scoala ai studiat publicitate, pentru ca la Timisoara, la Comunicare, nici in anul 3 nu vazusera studentii "1984".

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu sunt sigura ca meritul sau reprosul pentru cat de tampite sunt unele reclame semnate de regizori mari li se cuvine lor. Unii regizori nu detin tot controlul nici asupra filmelor pe care le semneaza. In advertising, cu atat mai mult trebuie sa se supuna unui scenariu aprobat de agentie si client. Unele dintre spoturile semnate de Radu Muntean mi se par o porcarie (cele recente de la Vodafone, Spor etc), dar ma refer la ele strict din punctul de vedere al actului publicitar.

    RăspundețiȘtergere
  4. Carina: in mod normal as fi de acord, exista niste rapoarte de forta intre client si regizor care deseori inclina in fav clientului.. ma gandesc insa ca in cazul lui Fellini, regizor consacrat si multipremiat la ora cand facea reclamele alea (1984) era ciudat sa-i "impui" ceva. mai degraba veneai in genunchi cu caciula-n mana.

    RăspundețiȘtergere
  5. @lucian, tocmai ce am terminat snspa-ul in bucuresti si urmeaza un master in publicitate, in romania se face foarte putina publicitate...academica, inspiratia si aplecaciunea nativa sunt cele dau tonul, cat despre fellini e normal ca reclamele lui sa arate asa daca domnu client asta a binevoit, stella artois un bun exemplu care ne graieste cum ca bauturile n-ai nevoie neaparat de o femme fatale sedusa intr-un final de sticla si de continutul ei ;))

    RăspundețiȘtergere
  6. Carina: eu sunt de acord cu tine; in publicitate, regizorului ii apartine rareori conceptul/scenariul unui spot (printre exceptii se numara si celebra campanie Whassup). Altfel, e doar un executant, mai mult sau mai putin inspirat. Nu stiu cum a fost in cazul adman-ului Fellini.

    Adina@ depinde cine face acea publicitate ...academica; si eu am constatat absenta la noi a unei "scoli de publicitate" dar exista si circumstante atenuante: industria e tanara si formata mai ales din autodidacti. Dar exista toate premisele ca, scuzati cliseul, viitorul sa sune bine.

    RăspundețiȘtergere