miercuri, 10 iunie 2015

Palfi, Smarzowski și Lapid în competiția Ceau, Cinema

RNUMA' ȘASE-S NOROCOASE


Sincer vă spun, nu am sperat că, încă de la prima ediție în care facem competiție, se vor înscrie asemenea nume consacrate. În selecția pe care o anunțăm oficial astăzi se regăsește ultimul film al maverick-ului maghiar Gyorgy Palfi (Hukkle, Taxidermia, Final Cut).

Dacă mi-ar fi spus cineva anul trecut, la ediția-pilot, cînd proiectam thriller-ul polonez despre corupție (Drogowka), că regizorul Wojciech Smarzowski va concura anul acesta în competiție, nu l-aș fi crezut. Neașteptată a fost și înscrierea regizorului israelian Nadav Lapid (Policeman), premiat la Locarno, Buenos Aires și lăudat la Cannes.

Cealaltă bucurie pe care ne-o furnizează competiția este ocazia de a descoperi autori noi. Avem două filme de debut. Mai mult, e vorba de două regizoare (una din Ungaria, cealaltă din Polonia). Trebuie precizat că 4 din cele 6 filme vor fi prezentate în premieră în România.

Cele mai mari merite le are selecționerul competiției Ceau, Cinema!, Ionuț Mareș, care a văzut peste 30 de filme, din care a rămas în final cu 6.

„Am încercat, pe cât posibil, un echilibru în diversitate, pornind, bineînțeles, de la criteriul valorii. Un balans între nume consacrate și descoperiri. Dăm cuvântul și tinerelor femei-regizor. Și, pentru că linia dintre ficțiune și non-ficțiune este constant pusă sub semnul întrebării, două din cele șase filme din Competiție sunt documentare. Cinemaul de calitate nu se rezumă la gen”, zice Ionuț Mareș

Iată deci selecția oficială a competiției Ceau, Cinema, prima ediție:

Prezentat în cadrul festivalurilor DOK Leipzig și One World Romania, „Himmelverbot”/„Outside”, regizat de româno-germanul Andrei Schwartz, aduce în prim-plan un personaj spectaculos tocmai eliberat din închisorile românești și lansează, indirect, delicata întrebare: Cât de ușor ne lăsăm manipulați de povești și de cinema?



Filmat în Cuba și având în centru o relație specială dintre o mamă în vârstă și fiul ei matur, atins de Sindromul Down, emoționantul - dar discretul - documentar „Casa Blanca” este debutul nou-nouț al cineastei poloneze Aleksandra Maciuszek, prezentat în competiția internațională a Festivalului Visions du Reel din Elveția.



A doua regizoare din Competiție este tânăra cineastă maghiară Virág Zomborácz, al cărei debut, „Utóélet”/„Afterlife”, prezentat și la Festivalul de la Palm Springs, este o subtilă și inteligentă comedie neagră despre încercările unui tânăr de a scăpa de prezența fantomei tatălui său dominator.

Wojciech Smarzowski este unul dintre cei mai îndrăzneți regizori polonezi, iar cel mai nou lungmetraj al său, teribilul „Pod mocnym aniolem”/„The Mighty Angel”, cu patru nominalizări la Premiile Filmului Polonez, propune o viziune mai puțin triumfalistă asupra țării sale, prin prisma unui scriitor dependent de alcool.

Câștigător a trei premii la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary, „Szabadesés”/„Free Fall”, noua provocare lansată de cineastul maghiar György Pálfi, este o colecție neașteptată de câteva povești de bloc „altfel”, fiecare încadrată într-un gen cinematografic ușor de recunoscut și savurat.



Prezentat anul trecut în cadrul Semaine de la Critique la Cannes și recenzat elogios de revistele Cahiers du Cinema și Positif, „Haganenet”/„The Kindergarten Teacher”, al doilea lungmetraj al scriitorului și cineastului israelian Nadav Lapid, este o experiență cinematografică intensă, care intrigă și creează un disconfort plăcut, pornind de la relaţia dintre o educatoare şi un copil dotat cu darul poeziei.

Actrița Andreea Vasile (“De ce eu?”) și criticii de film Lucian Maier și Cinesseur alcătuiesc juriul competiției Ceau, Cinema! care va decerna, cu sprijinul Kathrein România, Marele Premiu, în valoare de 1000 euro. Spectatorii vor decide prin vot Premiul Publicului, în valoare de 500 de euro. Trofeul Ceau, Cinema! este confecționat de experimentartista Lia Rădoi, după desenul lui Mircea Popescu și îl vom dezvălui curînd.

Cele şase filme vor putea fi vizionate timp de patru zile la Timişoara, începând cu 22 iulie. Așa că, de acum, putem vorbi despre bilete și abonamente că locurile sunt limitate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu