duminică, 22 februarie 2009

Kate vs. Winslet

Reader & Revolutionary Road


Kate Winslet magnetizează privirile. Pur şi simplu umple ecranul (şi nu e o ironie la adresa rotunjimilor sale). Ultimele sale doua filme dovedesc că actriţa a ajuns la maturitate. The Reader (Cititorul) povesteşte dragostea unui licean pentru o controloare pe tramvai care i-ar putea fi mamă. Pentru biletul de intrare în alcovul amantei, baiatul trebuie să-i citească din marii clasici ( Homer, D.H. Lawrence, Cehov). Bibliofilia capătă aici un sens sexual. Într-o zi, femeia dispare. Tînărul o regăseşte apoi într-o sală de judecată: iubirea vieţii sale fusese gardiană într-un lagăr nazist. Nu putea să lipsească de la Oscar ceva despre Holocaust. Mi-a plăcut bancul despre evrei: (Întrebare: Există vreo organizaţie evreiască împotriva analfabetismului? Răspuns: Există organizaţii evreieşti pentru orice). Englezoaica face un rol de compoziţie reuşit…şi cam atît despre acest film. De fapt, un clip de 119 min. în favoarea alfabetizării. O campanie pro-citit, cu Winslet pe post de Mihaela Rădulescu.


În schimb, Revolutionary Road are altă intensitate şi miză. „E incredibil cît rău işi pot face doi oameni în numele iubirii”, observa bătrînul Balzac. Sam Mendes (American Beauty, Jarhead ) înregistreaza nevroza unui cuplu care se crede special. Perechea DiCaprio-Winslet vrea sa evadeze din viaţa convenţională la care s-a autocondamnat. Încearcă un puci contra sistemului, însă revoluţia eşuează. Reconstituirea atmosferei anilor ’50, cu coloanele de tipi cu pălărie care mişunau la metrou în drum spre serviciu, mi-a amintit de scurtmetrajul animat Changes (Daniel Martinez Lara) văzut la festivalul Très Courts.
Mesajul e acelaşi: cînd vrei să ieşi din rînd, nu te lasă ceilalţi.

Crizele conjugale ar putea sa obosească pe unii. Sau să hipnotizeze pe alţii. În dialogurile autentice scrise de Justin Haythe se va recunoaşte orice persoană care a tras o ceartă dură cu partenerul. Cadrul final e absolut freaky: abandonul omului în faţa „deşertăciunii fără speranţă” („that hopeless emptiness” în original). Aş fi nominalizat-o pe Winslet mai degrabă pentru rolul din acest film decît pentru ex-nazista controloare de puştani. Aici, comunică imens doar din privire. Uneori chiar numai din felul în care pufăie ţigara. Camera pare să o iubească. Nici nu-i de mirare: în spatele camerei stă soţul din viaţa reală, regizorul Sam Mendes.

Revolutionary Road i-a plăcut şi cârcotaşului Şerban Huidu care recomandă filmul pe blogul personal: „Kate Winslet şi DiCaprio se întîlnesc din nou, într-o încercare reuşită de a demonstra ca sunt mari actori, nu numai maşini de stors lacrimi cum i-am vazut în Titanic! Un vot special şi pentru Michael Shannon în rolul nebunului. Filmul nu a fost gustat de cei din jurul meu şi replici de genul: “data viitoare eu aleg filmul” au fost frecvente! Un scenariu crud dar de un realism dezolant, plus două interpretari de excepţie fac din filmul ăsta un fel de conştientizare amară a conformismului, a rutinei, frustrării şi abandonului care ne mănîncă uşor dar sigur existenţa! Aviz amatorilor: nu e un film cu bataie, ci mai degrabă cu femei plîngăcioase şi barbati nervoşi. Cine nu poate trece peste asta să nu se uite, că în maxim 15 minute cască şi adoarme. Ceilalţi vor pleca îngînduraţi de la cinematograf: “Oare cine are dreptate, unde e adevarul?” E ascuns într-o replica din film:”Adevărul e ascuns printre mincinoşii care se perfecţionează pe zi ce trece!”

Am reţinut şi concluzia lui Daniel Goace din Academia Caţavencu: „Practic, filmul reprezintă un American Dream uzat bine, de pe care s-a cam ros vopseaua şi a ajuns acum să se întrezărească pe dedesubt cuvîntul „nightmare”. Revolutionary Road e o revoltă împotriva mediocrităţii, un manifest al nonconformismului, un fel de conflict inima versus raţiune, un „listen to your heart”, un Alchimistul lui Coelho, însă mai puţin simbolic şi nedus pînă la capăt”.

Dar chiar în dreptul acestei cronici, pe aceeaşi pagină, cel care pune degetul pe rană este Tetelu: „SĂ LUĂM DE PILDĂ, RELAŢIILE. DUPE CE ÎNTRUN CUPLU ÎŞI FAC RĂU UNUL CELUILALT SUGÎND DIFERITE P*LI EXTERNE OR TERŢE, ŞI DUPE CE BAGI RĂUL ÎN EI –ÎN SENSUL CA UNUL SĂ SE RĂZBUNE PE CELĂLALT- ĂSTA RĂZBUNĂTORUL, ÎN LOC SĂI FACĂ CELUILALT CÎT MAI MULT RĂU, ÎNCEPE SĂŞ FACĂ LUI: BEA, DEVINE DEPRIMAT, MERGE CAPULEA PE STRADĂ, CU MÎINILE MOI ŞI AŞTEAPTĂ SĂL CALCE O MAŞINĂ PE CUR! ADICĂ, ÎN LOC SĂ IA RĂUL ÎN MÎINI ŞI SĂŞ DISTRUGĂ PARTENERUL CARE LA FĂCUT SĂ SUFERE ÎN MOD ORGNIZAT, SE CACĂ PE EL ŞI ZICE CĂ E NEFERICIT!!”.

publicata partial in 24FUN din 20 februarie '09

Lucian Mircu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu