duminică, 2 iunie 2013
Jurnal de TIFF: Clujul miroase a covrigi și a filme fresh
No, servus. Am aterizat la TIFF în prima zi de festival și de atunci mă plimb între Cinema Victoria, Cinema Florin Piersic și restul locațiilor (multe!) unde se proiectează anul ăsta aproape 200 de filme în 10 zile, venite la Cluj de pe toate continentele. Îmi iau supradoza de filme bune într-un weekend prelungit, într-unul dintre orașele mele favorite. Unde e de ajuns să treci zilele astea într-o plimbare prin Piața Unirii ca să auzi succesiv vorbindu-se română, maghiară, engleză (cu accent sau fără) și franceză. Ce să mai, Clujul miroase a lume cosmopolită, a covrigi (care sunt delicioși și se găsesc în gherete deschise la toate colțurile, alături de palanețele yum-yum), și a filme faine - marca TIFF!
Ca de obicei, meniul de festival înseamnă îngurgitat multe filme și digerat puține. Dar printre porțiile savuroase din cura asta de filme mi-am propus să mai ”mâzgălesc” câte o cronică pentru blog (am parafrazat din editorialele depresive ale Ancăi Grădinariu, pe care le citesc cu plăcere în fiecare zi în Aperitiff, publicația zilnică a festivalului; ea face distincția între ”mâzgăleala blogăristică” și ”critici bine scrise”; well...).
So, ce am văzut până acum? Vineri am ajuns la
timp pentru a prinde două filme din secțiunea Supernova: Drumul Halimei /
Halima's Path, made in fostul spațiu yugoslav, și Francine, made in USA, cu Melissa Leo. Cel dintâi
abordează subiectul mereu fertil al războaielor care au marcat Balcanii în anii '90. Mai exact, războiul din Bosnia. Drumul Halimei dezvăluie un spațiu balcanic
ușor recognoscibil pentru noi, cred – cu tradiționala sărăcie rurală, familiile
profund patriarhale (și la creștini, și la musulmani), în care bărbații sunt
bețivi sau/și violenți, iar femeile sunt victime perpetue. Într-o manieră
tulburător de similară cu Incendies,
filmul e concentrat pe situațiile absurde și profund dramatice create de
războiul interetnic din Bosnia. În care părinți și copii ajung să se
măcelărească reciproc. La fel ca în Incendies, nu lipsesc îngroșările și
senzația sporadică de artificial a scenariului, impresia că prezintă lucrurile
în alb și negru, când de fapt realitatea e plină de griuri. Însă asta nu
știrbește puterea filmului de a impresiona profund prin dezgroparea unor drame
de război cumplite, petrecute, în mare parte fără știința noastră, foarte
aproape de casă.
Mă opresc aici, fiindcă intru la Nord-vest, un film danez intrat în Competiție. Despre ce am văzut sâmbătă, un pic mai încolo. Deci viszlat deocamdată ;)
Categorii:
CinemAdinA,
FilmFest
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.