duminică, 8 august 2010

Testimonial

In caz ca v-ati intrebat cum de la concursurile nationale de scenarii castiga mai mereu proiectele fara valoare, va explica Razvan Georgescu dupa ce a fost martorul, din interior, a unui nou furt marca CNC.


Regizorul timisorean a fost membru in comisia de selectie a proiectelor de film documentar si dezvaluie printr-o scrisoare deschisa revoltatoarele abateri de la regulile de evaluare si de la cele morale. Diferente suspect de mari intre notele acordate de membrii comisiei, absenta unei justificari a notelor printr-un referat scris si alte incalcari grave ale regulamentului, completeaza un tablou asemanator cu modurile arbitrare in care se acorda mai toate contractele pe bani publici.


Practic, se fura pe fata viitorul unor tineri talentati. Ei sunt inlaturati ca sa castige "cine trebuie sa castige" si sunt obligati sa caute finantare in alta parte. Care finantare e cam pe niciunde in vremurile astea. Sunt curios cate mizerii va mai face directorul CNC, Eugen Serbanescu, pana cineva va lua in sfarsit taurul de coarne si va da cu el de pamant.


Stiu ca jaful nu mai e o noutate in tara asta, dar va rog sa va faceti timp sa cititi toata scrisoarea (lucrurile sunt clare ca lumina zilei). Pentru cititorii mai grabiti, iata cateva pasaje:


Am răspuns pozitiv la solicitarea de a deveni membru în comisia pentru film documentar din dorinţa sinceră de a descoperi şi promova proiecte bune care să facă cinste cinematografiei româneşti. Din păcate, această experienţă îmi lasă un gust amar.

Deşi deciziile comisiilor de film documentar de la sesiunile anterioare au promovat proiecte deseori meritorii, îmi exprim îndoiala serioasă că proiectele care au fost selecţionate astăzi vor continua această bună tradiţie. Este greu de înţeles cum nişte proiecte – în opinia mea, neinspirate – ale unor realizatori fără nici o reuşită notabilă în zona filmului documentar sînt propulsate între cîştigători (un regizor şi producătorul lui chiar cu două proiecte – pe locurile 1 şi 3!) în timp ce proiectele unor cineaşti cunoscuţi, cu o carieră apreciată în zona filmului documentar, sînt poziţionate în clasament departe de locurile fruntaşe.

Doresc să vă reamintesc observaţiile lui Cristian Mungiu, adresate Ministerului Culturii şi mass-mediei imediat după încheierea concursului din 2008. Din păcate, toate sînt încă extrem de valabile şi în prezent:„Nu există criterii pentru alegerea lectorilor de scenarii. Modalităţile de a evalua competenţa potenţialilor membri lipsesc. Dar chiar şi aşa, dacă cei care îşi asumă această sarcină publică de a citi şi aprecia ar face-o după priceperea lor însă cu perfectă onestitate, rezultatele ar trebui acceptate. Din păcate însă, cei ajunşi în această comisie de lectură reprezintă, în multe cazuri, în mod făţiş interesele celor care i-au trimis. Pot apărea situaţii cînd lectorii sînt supuşi rugăminţilor, presiunilor, intervenţiilor, ameninţărilor şi şantajelor. După aprecierea mea, acesta este aspectul cel mai grav şi inacceptabil al modului în care se desfăşoară în prezent concursul

*

Razvan Georgescu este autor de film documentar (Testimonial a luat filmul Prix Europa in 2008). Neregulile concursurilor CNC nu sunt o noutate, ele fiind acuzate succesiv de Cristian Mungiu (in 2008) si de catre Adina Bradeanu si Florin Iepan (in 2007), membri ai asociatiei Documentor care sustine gestul lui Razvan Georgescu:


"În calitate de reprezentanţi ai comunităţii de profesionişti de film documentar din România, constatăm lipsa de credibilitate şi de justete a modului în care sînt gestionate fondurile publice destinate cinematografiei. Asociatia Documentor solicită suspendarea validării concursului de proiecte cinematografice organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei în sesiunea mai 2010 şi înfiinţarea unei comisii independente care să analizeze desfăşurarea concursului şi neregulile semnalate".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu