vineri, 19 februarie 2016
Din nou Poliția Rutieră
Dacă tot sunt simpatici zilele astea polițiștii de la Rutieră, vă amintim filmul polonez cu care am încheiat prima ediție Ceau, Cinema: DROGOWKA/ Poliția Rutieră. Iată cronica de atunci, ca să vedeți că filmul spune întotdeauna adevărul, de multe ori "înaintea timpului său":
Am făcut un scurt raport despre Poliția Rutieră imediat ce l-am prins pe radar. Drogowka arată exact ce e corupția. O pandemie care infectează tot: de la copiii care blătuiesc un meci de fotbal pentru mărunțiș și până la cei mai înalți funcționari ai Comisiei Europene, care fac autostrăzi doar pe hârtie și încasează comisioane grase. Practic, vorbește despre tot ce-i mai rău în România. În același timp, vedem că lucrurile astea nu se întâmplă doar la noi. Este o demonstrație de forță (și cu mult umor) a faptului că dacă intri in hora compromisurilor (de conștiință) nu mai poți ieși întreg, demonstrație realizată cu mijloacele unui thriller modern impecabil scris, jucat și regizat.
Iar Felix (Waka_X) a zis așa:
Recunosc, sunt mare fan de cinema polonez. (am si prieteni care fac misto pe tema asta...). E suficient sa vedeti cateva filme, de ex. cele facute de Wojciech Smarzowski, ca sa ma intelegeti. Dupa comedia bizara "The Wedding" si drama politista de atmosfera "The Dark House" (filme extraordinare) + povestea de razboi "Rose" (care pe mine nu m-a atins prea tare), Wojciech Smarzowski scrie si produce in 2012-2013 un film ultra-realist despre coruptia in sanul Politiei si consecintele ei sociale generalizate. Partea cea mai dureroasa a acestui film e ca naratiunea poate sa fie transpusa firesc in orice societate din Balcani: Romania, Bulgaria, Serbia. Filmat cu o gramada de camere diferite (mai ales camere de telefon celular), editat ultra-dinamic si modern, cu o poveste atat de credibila si familiara ca doare, jucat de o echipa de elita a actorilor polonezi de azi, filmul tine privitorul conectat, secunda de secunda. Nu se compara cu nicio drama politista americana sau britanica, e atat de bun incat mi-e teama (pentru privitor dar mai ales pentru producatori) ca acest film a ridicat stacheta genului undeva sus, pe dulap. Filmul nu putea sa fie facut la noi (desi existau toate premisele pentru asta) - nu cunosc regizor roman cu asa doza de curaj - pana la urma, acest film este un manifest violent si unic anti-coruptie, o radiografie sociala necrutatoare si in acelasi timp, o bucata de cinematograf foarte proaspat. Filmul a umplut salile de cinema din Polonia, dar, din pacate, la noi nu a mai ajuns. Sa fie oare de vina mesajul filmului sau doar proasta distributie si lipsa de interes a privitorului roman pentru filmele europene !?
PS. Între timp, Smarzowski a câștigat prima ediție a competiției Ceau, Cinema! cu THE MIGHTY ANGEL.
Categorii:
CeauCinema,
Film European,
Imagini de arhiva,
videodrom
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.