sâmbătă, 11 aprilie 2015

Fiori. Fete. Băieți. Filme. Culte.

Există filme-cult. Și filme despre culte. Din ultimele, am văzut recent două. 



Acum 75 de milioane de ani, Xenu, dictatorul “Confederației Galactice” a adus miliarde de suflete (thetani) pe Terra, i-a dosit în vulcani și a detonat bombe cu hidrogen deasupra lor. De atunci, thetanii se reîncarnează de fiecare dată cînd se naște un om. 

Povestea asta secretă stă în centrul scientologiei, religie creată în 1952 de Ron Hubbard, un prodigios scriitor de SF. O afli însă de-abia după ce ai plătit deja cîteva mii sau zeci de mii de dolari. Biserica Scientologică funcționează ca un Amway spiritual, avantajos pentru cei aflați în vîrful piramidei. Pe scurt, o escrocherie religioasă bine elaborată. O afacere de miliarde de dolari.

Printre membri: Tom Cruise, John Travolta, Paul Haggis (regizorul Crash) etc. Dinăuntru, vezi mai greu ridicolul “audierilor”, a E-meter-elor și a treptelor de inițiere. Din afară, pare greu de crezut că o mulțime de tipi inteligenți i-au căzut pradă. Going Clear (Scientologia și Închisoarea Credinței), documentarul lui Alex Gibney, dezvăluie mecanismele de manipulare și fraudă pe care se bazează acest cult, prin mărturii complete ale foștilor membri de rang înalt. 

Filmul pune însă sub semnul întrebării întreg sistemul american. Cum e posibil ca o religie pseudo-științifică să aibă venituri de miliarde, să fie mai puternică decît celebrul IRS (ANAF-ul lor), să dezbine familii (frate de frate, mamă de copii) și chiar să țină prizonieri? Congresele lor monumentale aduc cu adunările naziste, miros a mulți bani, a marketing futuristic și a distopie periculoasă. 



Ceea ce pornise aparent ca o mișcare spirituală bazată pe știință, tehnologie și ceva spiritualitate orientală, începe să arate tot mai mult asemeni minții bolnave și paranoice a fondatorului Hubbard. La capătul de sus al piramidei Ponzi pe care a creat-o, stă el, Căpitanul, "master puppeteer" și mare fraudor (a preferat să trăiască ultimii ani din viață pe vapor pentru a eluda legile și Fiscul american). 

După această scufundare în adîncurile întunecate ale minții lui RLH, am înțeles mai bine personajul creat de Phillip Seymour Hoffman în The Master (P.T. Anderson), inspirat evident din istoria bizară a liderului scientologic.

Pe partea monden-tabloidă aflăm și cum a dirijat Biserica Scientologică viața intimă a cuplului Cruise-Kidman sau cum a influențat cariera tînărului John Travolta. Plus că discursurile publice ale lui Cruise și fotografiile făcute împreună cu actualul lider, David Miscavige, (din care înțelegem că unul îl imită pe celălalt) sunt priceless. Ceea ce mi-a amintit de rolul din Magnolia al lui Cruise (în care joacă rol de self-help guru; sau pe el însuși; sau pe Miscavige?). Coincidență, alt film de P.T.A.

Cruise, Travolta ș.a. erau asset-uri pentru Biserică. Era evident că le-au folosit celebritatea ca să-și crească influența și baza de adepți. Ce nu era așa de evident: arsenalul de tactici folosite pentru a nu-i pierde, lipsa totală de scrupule în utilizarea secretelor. Conform dictonului: tot ce știm vom folosi împotriva ta.

Going Clear nu are o valoare cinematografică deosebită. Importanța sa vine din mărturiile convertiților (aka "deconectați" aka "Potential Trouble Source") care nasc fiori reci. Și poate niște întrebări...
  


Tot despre un cult misterios nou, tot cu trepte de inițiere și ezoterism este și lucrătura indie Faults (2014, Riley Stearns). Aș putea să vă zic de cît de meseriaș joacă semi-necunoscuții Leland Orser și Mary Winstead (soția regizorului și producătoarea filmului), cît de apăsătoare e tensiunea unui film care aparent e o comedie neagră, cît de mult face regizorul avînd la dispoziție doar actorii (cine "deprogramează" pe cine?) și decorurile unei camere ieftine de hotel. Dar vă spun doar două cuvinte prin care colegul waka_x a însumat esența filmului: "jiu-jitsu mental". Care poate lovi adînc. 





Ambele filmele merită văzute, mai ales în această perioadă încărcată spiritual.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu