sâmbătă, 7 decembrie 2013

Oscarurile europene şi şansele Luminiţei Gheorghiu

Îmi asum clişeul din titlu, tocmai pentru că unii au în continuare complexul pueril al Oscarurilor, fără a şti că premii ca Palme d'Or şi Ursul de Aur, trofee câştigate de filme şi cineaşti din România în ultimii ani, sunt infinit mai importante, şi nu doar pentru că sunt acordate de jurii specializate la festivaluri de clasa A.

Probabil, chiar şi în situaţia în care Luminţa Gheorghiu ar câştiga sâmbătă seară distincţia pentru cea mai bună actriţă la gala premiilor Academiei Europene de Film (sau, în limbaj jurnalistic, Oscarurile europene), se vor găsi destui care să ignore succesul şi să aştepte verdictele bătrânei şi conservatoarei Academii Americane (de la care vrem cu toţii să includă Poziţia copilului pe lista scurtă la categoria filme străine).

Personal, cred că ar fi o nedreptate ca Luminiţa Gheorghiu să nu câştige premiul la gala de la Berlin (acolo unde a "ratat" Ursul de interpretare în februarie), transmisă şi la noi de HBO de la ora 21.00. Nu pentru că e din România, ci pentru că interpretarea ei e mai puternică decât ale contracandidatelor. Singura ameninţare serioasă ar putea veni din partea belgiencei Veerle Baetens, care are un rol solicitant şi plin de nuanţe în The Broken Circle Breakdown, în regia lui Felix Van Groeningen.


Celelalte concurente sunt Keira Knightley (Anna Karenina, r. Joe Wright), Barbara Sukowa (Hannah Arendt, r. Margarethe von Trotta) şi Naomi Watts (The Impossible, r. J.A. Bayona).

Păcat că Academia Europeană de Film nu a selectat decât şase titluri la categoria cel mai bun film, în contextul unei "recolte" generoase. Producţiile nominalizate sunt: The Best Offer (r. Giuseppe Tornatore), Blancanieves (r. Pablo Berger), The Broken Circle Breakdown (r. Felix van Groeningen), La grande bellezza (r. Paolo Sorrentino), Oh Boy (r. Jan Ole Gerster), La vie d'Adele. Chapitres 1&2 (r. Abdellatif Kechiche).

Pentru că mi-a scăpat unul din cele şase filme (La grande bellezza), nu o să încerc un pronostic. Dar mă bucur că au fost incluse Blancanieves şi Oh Boy, două filme alb-negru splendide, şi sunt surprins de selectarea filmului regizat de Tornatore.

"Băieţii" nominalizaţi sunt  Jude Law (Anna Karenina),  Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown), Fabrice Luchini (Dans la maison), Toni Servillo (La grande bellezza), Tom Schilling (Oh Boy). Din nou, singurul pe care l-am ratat este La grande belleza, dar lui Toni Servillo, unul din cei mai mari actori ai Europei, i-aş acorda oricând un cec în alb.

La regie concurează Pablo Berger, Felix van Groeningen, Abdellatif Kechiche, François Ozon, Paolo Sorrentino şi Giuseppe Tornatore.

La documentar sunt doar trei nominalizări: The Act of Killing - Joshua Oppenheimer, Stop-Over - Kaveh Bakhtiari şi The Missing Picture - Rithy Panh. Marele Ecran l-a declarat tacit pe primul o capodoperă.  The Missing Picture a câştigat secţiunea Un Certain Regard la Cannes, iar despre Stop-Over nu ştiu, personal, nimic.

O secţiune interesantă, inspirată parcă din structura Globurilor de Aur, este Cea mai bună comedie, la care concurează patru filme: Los amantes pasajeros (r. Pedro Almodovar), Benvenuto Presidente! (r. Riccardo Milani), Love is All You Need (r. Susanne Bier) şi The Priest's Children (r. Vinko Bresan).

Anul trecut, Tudor Giurgiu a câştigat la categoria Cel mai bun scurtmetraj, cu emoţionantul Superman, Spiderman sau Batman.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu