miercuri, 4 mai 2011

Chopper (2000)

rating: Brainwash


Andrew Dominik e un regizor neozeelandez care a facut pana acum doar doua filme. Cel mai recent e binecunoscutul The Assassination of Jesse James, cu Brad Pitt in rolul banditului notoriu, un western intr-o tusa poetica axat pe sfarsitul unui personaj iconic, biografie a unui individ caracterizat atat de violenta si lipsa de respect pentru viata umana cat si de o anume lejeritate masochista cand venea vorba de viata proprie. Filmul precedent si debutul in lung-metraj al lui Dominik dezvaluie un alt personaj iconic si nelegiuit, un detinut legendar din Australia, Mark “Chopper” Read. Dupa ce torturase si terorizase traficantii de droguri din Melbourne, Chopper a ajuns sa-si scrie in penitenciar povestile inspirate din lumea infractionala devenind unul din cei mai bine vanduti scriitori australieni. Chopper e asadar un film semi-biografic bazat pe unul din romanele lui Mark Read si ne da o idee despre ce se petrecea in mintea paranoica a unuia din cei mai violenti si masochisti puscariasi.

Filmul il prezinta pe Chopper ahtiat dupa faima si fara vreun fel de remuscari pentru faptele sale. Se concentreaza pe doua perioade din viata lui, una petrecuta dupa gradii, in aripa de inalta siguranta din Penitenciarul Pentridge, efectuand o condamnare de 16 ani jumate pentru tentativa de ucidere a unui judecator, iar cealalta in libertate, dupa efectuarea pedepsei, cand Chopper nu mai face diferenta intre prieteni si dusmani. Stilistic, cele doua momente sunt diferit evidentiate, viata de dupa gradii (filmata chiar in inchisoarea Pentridge) aparand rece, brutala si realista, cu Chopper cautand neincetat sfada si control, in vreme ce perioada de libertate e zugravita in culori vii, saturate, aproape paranoide avertizand asupra melanjului de fictiune si realitate care ne va fi servit. Daca actele de violenta si auto-mutilare (si-a ciopartit urechile) realizate de Chopper dupa gratii au un suport documentat sau vizual, intamplarile din afara insa imbraca haina senzationalului si se pastreaza mai degraba in taramul spectacolului grotesc.



Asa cum era de asteptat succesul filmului sade pe umerii personajului principal iar Eric Bana se achita cu brio de un rol deosebit de solicitant. Cu vreo 10 kg in plus decat il stiam, dintii imbracati in metal, mustata de motociclist si urechile taiate, Bana e o priveliste socanta pentru cei care-l stiau din Troia sau Munich. Rolul din Chopper i-a prilejuit insa una dintre cele mai bune performante ale carierei, conturand un personaj uneori infricosator, alteori amuzant, un comediant fara scrupule si un mincinos notoriu dar, nu in ultimul rand, un real psihopat. 
 

Un comentariu:

  1. Eric Bana e un tip cu un potential imens. Si cred ca in acest film se dezlantuie. Cu toata eticheta acordata filmului, m-ai facut curios.

    RăspundețiȘtergere