vineri, 8 iunie 2012

Review: Prometheus (2012)

My God, we were so wrong...

rating: (aproape) Colectabil

In mitologia greaca Prometeu e cel care i-a sfidat pe zei furandu-le focul si oferindu-l oamenilor spre a se incalzi, a se lumina si a putea manca cum trebuie baconul. Pentru fapta lui zeii l-au pedepsit sa zaca inlantuit pe stanca Elbrus iar un vultur infometat sa-i mance lui zilnic ficatii de titan nemuritor. In viziunea lui Ridley Scott nu prea suntem siguri ce a furat Prometeu de la zei. E foarte posibil sa fi furat tot un fel de foc purificator care sa curete ogorul primordial pregatindu-l spre insamantare dar tot atat de probabil e sa fi luat chiar secretul ingineriei genetice, lucru ce-i va enerva din calea-afara pe creationisti. Un lucru e sigur: Prometheus nu raspunde clar intrebarii ridicate in prolog ci supune discutiei cateva ipoteze pe care sa le dezbatem intre noi la final in asteptarea sequel-ului. Asta, desigur, pe langa superbitatea vizualelor expuse 3D, referintele si semnaturile seriei Alien si a celor cateva twisturi narative sau personaje interesante care atrag atentia. Ca sa sumarizez intr-o fraza, Prometheus e despre pus intrebari dificile si neprimit raspunsuri la ele.

Povestea e buna. Nu e extraordinara insa e eficienta in a ne plasa unde trebuie: intr-un nou univers pe care Scott, Jon Spaihts si Damon Lindelof l-au creat luandu-si suficiente libertati stilistice dar neuitand ca, oricat de “sine-statator” e Prometheus, prequel-ul provine din acelasi genom extraterestru ca si seria Alien. Astfel ca, dupa o scurta divagatie stiintifica prin pesterile Scotiei, care ofera punctul de plecare si motivatia unei cautari a originii vietii pe Terra, filmul schimba destul de repede viteza si locatia intr-un loc familiar. Nava stiintifica Prometheus cu echipaj de 17 ajunge la destinatie (luna LV-223), oamenii ies din capsulele de staza, iau micul dejun si sunt adusi la zi cu scopul misiunii. Agenda e simpla: Charlie (Logan Marshall-Green) si Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) au identificat in mai multe civilizatii diferite semne care indica vizite extraterestre si locul de provenienta al vizitatorilor iar acum, finantati de Peter Weyland (Guy Pearce), sunt pe cale sa-i intalneasca. Ramane insa la discretia fiecaruia sa descopere in ce fel si cu care consecinte. E suficient de zis ca firul respecta tiparul obisnuit: oamenii descoperea o pestera, intra in pestera, pun mana unde nu trebuie si apoi ajung la infirmerie.

Personajele sunt asa-si-asa. Cu exceptia lui David (Michael Fassbender) si a corporatistei pragmatice Meredith Vickers (Charlize Theron) ceilalti nu prea lasa in urma ceva memorabil. Nici macar Noomi Rapace, desi personajul ei - intruchiparea credintei asumate intr-un om de stiinta - ar fi putut resimti puternice dileme si transformari fata-n fata cu atatea mistere pe cale de rezolvare. Aminteste insa de iconica Ripley cand instinctul de autosupravietuire isi face aparitia. Cea mai multa atentie se pare ca a primit David, al carui personaj interpretat de germanul Fassbender intr-o nota britanica de influenta peter o’toole-iana (a la Lawrence of Arabia) e un mister de la inceput pana la final. Aduce o perspectiva interesanta plotului: el e dovada “vie” ca in ce priveste intalnirea creatorilor si cautarea de raspunsuri din partea lor s-ar putea sa nu fie atat de catarhica pe cum se asteapta unii... El se afla deja intre creatorii sai si nu e deloc impresionat. De fapt, daca ar avea sentimente, s-ar putea specula ca e chiar dezgustat. Data fiind natura sa, e interesant de citit pe chipul lui o anume superioritate sau chiar aroganta retinuta in raporturile cu ceilalti membri de echipaj. Mai mult, David nu e serviabil decat atunci cand nu contravine agendei sale ascunse, ceea ce-l face un fel de inger pe cale sa decada. Ambiguitatea sa morala e, probabil, cea mai umana caracteristica ce i-a fost insuflata.

Productia e fara cusur. Filmul arata extraordinar de realist, unele scene amintesc de documentarele IMAX despre planeta noastra. E o cu totul alta directie fata de claustrofobicul Alien. Atat nava Prometheus, mult mai spatioasa si mai luminoasa, cat si mediul exterior, par mai umane. Lucrul are insa un impact evident asupra atmosferei generale a filmului: nu mai avem una preponderent cenusie si amenintatoare, de horror SF, ci una vie, tipica unui film de aventura lansat vara cu multe efecte speciale scumpe. Scurtul interludiu in care 2 membri mai mocofani sunt prinsi de o furtuna in catacombele extraterestre, in vreme ce senzorii anunta “anomalii” ciudate, e savuros (sau gretos, depinde de stomacuri) insa doar ne intarata. Socul si oroarea de mai incolo sunt prea in your face si prea lipsite de sens, lucru cu care deja suntem obisnuiti deja de ani buni. Totusi, ca sa dam vizionarului ce-i al sau, se pastreaza elementele definitorii din serie: creaturi cu sange acid, gata sa ti se lipeasca pe fata si sa te lase gestant fara voie. Insa din dorinta de a se departa de xenomorph-ul deja uzat de franciza veche de 30 de ani s-a apelat la ceva mai serpuitor insa tot atat de dezgustator. Ca sa nu spoileresc prea multe: ceva va iesi din burta cuiva, punct. Nu dam nume.

Ca sa pun punct cronicii imi exprim doar dezamagirea ca mi-am facut niste sperante foarte nerealiste in privinta acestuit film. Am inghitit galusca marketingului cum ca “Ridley Scott se reintoarce la genul pe care l-a definit (SF horror)” sperand, in sinea mea, ca il va mai redefini o data. Nu s-a redefinit nimic. Desigur, Prometheus e un film amplu foarte bine realizat, destept, superb vizual si cu un plot eficient, dar lipsit de suflet. Practic intregul esafod construit in prima ora se erodeaza sistematic in mici wtf-uri si chicote pe durata unui final deloc satisfacator sau macar angajant emotional. M-am inselat in sperantele facute. Putea fi perfect dar n-a fost sa fie... Totusi, simt ca o sa-l mai vad macar o data. Parafrazandu-l pe Peter O' Toole: The trick, Potter, is not minding it hurts.
Trailer

24 de comentarii:

1. e lipsit de suflet??? :(
    eu ma abtin cu greu sa nu il vad azi singura de la 3 45!

RăspundețiȘtergere
  2. ar trebui sa-l vezi. ideea e nu m-am atasat de nici un personaj.. nici macar de eroul-capitan Idris Elba

RăspundețiȘtergere
  3. Parerea mea este ca a dat-o in bara cu acest film. Nu se ridica deloc la nivelul asteptarilor. Povestea este rupta si fara sens in anumite locuri. Personajele sunt sterse si nu regasesc in ele motivatia actiunilor lor. Reactia la ce se intampla in jurul lor este nerealista si aberanta. Inafara de 2 momente filmul nu straneste nici o stare de tensiune. Totul a parut grabit. Pe la sfarsitul filmului chiar m-am plictisit. Mentionez ca am vizionat acest film avand in spate incarcatura emotionala pe care seria Alien a avut-o asupra mea.

RăspundețiȘtergere
  4. eu unul ma duc la imax pentru experienta vizuala. pentru filme cu poveste exista cinematograful clasic, 2D.

RăspundețiȘtergere
  5. @Dragos: aceeasi impresie am avut-o si eu visavis de motivatiile si actiunile unor personaje.. exceptandu-l pe David, restul se comportau dupa dorinta scenariului, fara o legatura cu natura umana. Ceea ce-i cam trist.

RăspundețiȘtergere
  6. l-am vazut si sunt mai mult decat dezamagita
    Noomi Rapace merita zmeura de aur pentru acest rol, care nu m-a convins nicio secunda! atat de prefacuta si enervanta, Doamne cat de prost a jucat :|
    Charlize mi s-a parut foarte buna [cand e rea], iar pe Idris il iubesc, deci sunt subiectiva [dar a jucat f bine].
    cat despre scenariu... offf cat nu voiam sa ma dezamageasca
    vizual a fost multumitor, desi cam putin alien pentru gustul meu :)

RăspundețiȘtergere
  7. Hm... exact cum m-așteptam. Prea mult marketing și prea puțină creativitate.

RăspundețiȘtergere
  8. Ai fost acolo, aseara? De-as fi stiut.....
    Comentez si eu:
    Splendid vizual.
    Rapace - o Ripley fara substanta.
    Teroarea? - corect, doar in secventa celor doi.
    Nasterea - nu mi-a spus nimic, la un moment dat, pe la 80-90 de minute, ma cam plictisisem. Oricum, o sa avem trilogie....

RăspundețiȘtergere
  9. ups, ai fost la 500 de km...

RăspundețiȘtergere
  10. pentru mine, Ridley Scott are 3 filme si atat :)
    The Duellists
    Alien
    dar mai ales
    Blade Runner.

mi-e foarte greu sa-mi dau seama in ce panza de paianjen s-a pierdut talentul omului asta ...

RăspundețiȘtergere
  11. Foarte obiectiva si corecta recenzia ta.

Si eu am fost dezamagita, pentru ca vroiam sa vad direct sequel-ul care cred c-o sa apara la aceasta serie.

Daca povestea e la fel de banala ca asta, prefer sa nu...

RăspundețiȘtergere
  12. @Bujold: da, 500 de km distanta :) vad ca suntem de acord in comentarii.

@waka_x: cele 3 sunt iconice pentru regizor. Dar mie mi-au picat bine si Gladiatorul sau Kingdom of heaven (director's cut). Sunt fan epopei istorice..

RăspundețiȘtergere
  13. @Cami: direct sequelul? o sa dureze ceva..

RăspundețiȘtergere
  14. Mie mi-a placut filmul. Arata foarte bine. Si Vickers mi s-a parut un personaj destul de reusit. Sunt si cateva chestii care m-au deranjat, dar per ansamblu a fost ok. Nu stiu de ce se astepta toata lumea la ceva mind-blowing. Nici nu-mi amintesc sa fi vazut in ultimii ani ceva cu adevarat special.

RăspundețiȘtergere
  15. vlad: poate ca nu ai vazut District 9.

RăspundețiȘtergere
  16. m-am prins de ce personajele se comportau ca niste papusi sau chiar idiotic :)
    din cauza ca faceau parte din omenire post-idiocracy(ului) lu mike judge.

RăspundețiȘtergere
  17. Fratilor, ce ati asteptat de la acest film? Sa (va) rezolve misterele Universului? Daca vreti profunzime, cautati-o in carti, nu intr-un film in care actorii (se) joaca. Prometheus a insemnat pentru mine 2 ore de magie de calitate, nu precum cea din balciuri gen John Carter, The Thing sau Cowboys and Aliens. Sigur, gusturile nu sunt la fel, si e bine asa, dar cred ca se cam sare calul cu criticile. Chiar sunt curios ce or fi spus oamenii dupa primul Alien (la care m-am uitat din nou pentru a zecea oara imediat cum am ajuns acasa de la Prometheus). Sunt convins ca multi dintre cei care comenteaza aici (dintre care unii precis nu au vazut primul Alien) i-ar gasi tot atatea "bube" ca si lui Prometheus. Hai sa nu mai cautam pete in soare si profunzime acolo unde nu e nevoie de asa ceva.

RăspundețiȘtergere
  18. iar zombie6 chiar a pus punctul pe i in comentariul lui http://www.zombie6.ro/?p=10014

RăspundețiȘtergere
  19. @valentino: eu n-as miza pe faptul ca cei care comenteaza aici n-au vazut Alien. in definitiv, suntem pe un blog dedicat filmului nu pe pagina de diverse a unui portal de stiri.

Apoi filmele pe care le aduci in discutie nu merita comparate cu Prometheus si ma indoiesc ca cineva chiar la remake-ul The Thing s-a gandit.

Si de ce ma rog sa nu cautam profunzime in filme? Poate nu in cele ale lui Scott, ok, dar in cinema ce altceva ar fi de cautat daca nu raspunsuri.. Sigur, daca vrei spectacol te poti uita la orice fel de filme ca sa-ti iei doza.

Problema pe care cei mai multi o au cu Prometheus nu e ca ar fi prost (caci nu e) ci ca ar fi putut fi extraordinar (si nu e).

RăspundețiȘtergere
  20. @Richie
    De obicei nu-mi place sa polemizez pe o tema in care gusturile sunt atat de diferite si in care fiecare vede cu totul altceva la un film (de exemplu, m-au lasat rece filme ca Moartea d-lui Lazarescu sau 4,3,2,1 sau Eu cand vreau sa fluier, facem tot felul de filme "abisale" dar nu suntem in stare sa facem o comedie spumoasa, sincer, m-am saturat de mizeriile din/de filme romanesti din ultima vreme). Dar cred ca ar fi util ca toti cei care au ramas nemultumiti de Prometheus sa spuna ce ar fi trebuit sa se faca pentru ca filmul sa se ridice la nivelul asteptarilor lor. Sunt fan (nu fanatic) al lui Ridley Scott, admit ca a dat cateva rateuri rasunatoare in cariera, dar Prometheus mi se pare o reusita (eu zic ca e cel putin "la egalitate" cu District 9 si Moon). Sigur, lasa unele chestii neelucidate, dar asta pentru ca va urma (cel putin) o continuare. Iar Noomi nu e Sigourney, dar cred ca Scott nici nu s-a gandit la ea ca o "clona" a precursoarei ei de pe Nostromo. De fapt, filmul nu mi se pare a avea nevoie de personaje extrem de complicate, ajung niste roboti ca David si Vickers (cine poate spune cu mina pe inima ca nu era si ea android, poate doar cpt Janek...). Gluma-i gluma, dar, repet ce am spus in postarea anterioara, chiar si Alien-ul original, o adevarata capodopera, are "gauri" la o vizionare atenta, dar asta nu a contat. O sa mai vorbim peste cativa ani despre Prometheus si sunt convins ca discutia va avea alti parametri.

RăspundețiȘtergere
  21. Tocmai l-am vazut si m-a dezamagit pentru ca dupa ajungerea lor pe planeta filmul a devenit previzibil, iar asta este primul indiciu cand ai in fata un film prost.
    Eu as fi vrut sa se intample altceva decat firul povestii vazut deja in filmele Alien. Genul asta de story s-a mai facut..
    Daca filmul se numea Alien the begining sau 4, atunci era relativ OK, dar pt un film cu numele Prometheus, care vrea sa capteze atentia cu teme existentiale, dezamageste.

RăspundețiȘtergere
  22. Dezamagitor...cel mai mult m-a enervat atitudinea si comportamentul membrilor echipajului. Ma asteptam ca sa se respecte anumite proceduri pe care trebuie sa le indeplineasca membrii echipajulul in astfel de misiuni, nu sa-ti dai casca jos oricand sau sa apesi pe orice buton care iti iese in cale. Si dialogurile dintre ei lasa de dorit...esti pe cale sa faci o descoperire importanta iar discutiile sunt numai glume rasuflate facute in nu_stiu_ce_mahala. Sa nu mai zic de aia care-i apuca futaiul exista cand era echipajul in misiune...

RăspundețiȘtergere
  23. Usurel ... Nu stiu, chiar nu am inteles, Prometheus a fost continuarea francizei Alien? Daca da, parerea mea, nu era nevoie de o continuare sau de o reluare gen "inceputuri". Ce sa zic, din punct de vedere vizual, n-am cuvinte, e nemaipomenit, chiar nu am citit despre modul in care a fost filmat, daca a folosit decoruri naturale sau nu. Ganditi-va cum a produs efectele, daca a fost facut la scara mica si filmat de jos, tot decorul pare atat de real. Fara sa exagerez, nu stiu daca asta a fost intentia, dar parca priveam toata actiunea dintr-un colt al navei, te simteai de-acolo. In schimb, da, textul cam slabut. Acum ce sa spun, ma intriga si pe mine reluarea, continuarea francizelor, cand sunt atatia autori si atatea carti SF clasice care n-au fost inca ecranizate. Uite, eu astept Asimov cu Fundatia sa fie adaptata. Culmea, imaginati-va ca a fost adaptata pentru teatru radiofonic, imi aduc aminte ca Ovidiu iuliu Moldovan a jucat in Fundatia.

RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu a fost continuarea ci reinventarea francizei Alien. Poti aseza un neofit in fata ecranului, sa-i pui sa ruleze Prometeul si nu va intampina nici o problema in a intelege despre ce e vorba in film. E de sine statator. Dar, pentru ceilalti, exista un al doilea demers, cel de a identifica referintele seriei.
      Din punct de vedere al tehnicii de filmare si a dimensiunii productiei e asa cum spui nemaipomenit. Si de-asta chiar daca filmul are niste lacune, il vad necesar pentru evolutia tehnologica.. Fara indoiala ca a dat de munca unor specialisti nu doar in CGI - care sunt superbe - dar in mesterit decoruri reale, fiind stiut faptul ca Ridley prefera sa aibe settinguri fizice si nu doar un ecran verde.

Asteptam cu rabdare momentul in care tinerii lupi de la Hollywood - Duncan Jones, Neil Bloomkamp, Matthew Vaughn etc - vor ataca cateva opere de referinta din literatura SF. Deocamdata sunt prea ocupati cu muls francizele deja verificate: Total Recall, Robocop, X-men, etc Eu la Fundatia nici nu visez.. Ma bucur cand stiu ca exista cineva care vrea sa faca Neuromancer sau Rendez-vous cu Rama.

Ștergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.