luni, 6 iunie 2011

AperiTIFF: Night Fishing (2011)

Oficial, ne-am intors. Rupem tacerea in zilele ce urmeaza. Mai intai, un scurt aperitiv.

Daca sunteti la TIFF sau daca planuiti sa ajungeti la TIFF saptamana asta n-ar fi drept sa pierdeti proiectia 'scurt-metrajului' (de fapt are 30 de minute) realizat de fratii sud-coreeni Park. Chan-kyong si, respectiv, mai marele si mai faimosul Chan-wook, autorul, printre altele, a trilogiei razbunarii - in care se distinge fenomenalul Oldboy - si al ineditului Thirst, s-au branduit ca Parking Chance, colaborand la primul film de cinema tras integral cu iphone 4 (dotat insa cu obiective DSLR si diverse accesorii): Paranmanjang (Night Fishing).

Povestea e destul de simplu de redat: un barbat merge singur la pescuit si dupa o perioada lunga de timp in care nu agata nimic, in timpul noptii, unditele semnaleaza o "captura" serioasa. Buimac de somn, barbatul (Oh Kwang-rok) alearga pe mal, se impleticeste printre betele unditelor si cade peste "captura": o femeie tanara si un pic moarta. Socul sau ii aduce pe amandoi intr-o incurcatura de fire si ace de pescuit care te face sa te intrebi cine a pescuit pe cine pana la urma?

Dincolo de maniera de promovare, agresiva si "senzationalista", Night Fishing are niste calitati care-l fac sa fie un scurt ravnit de selectionerii festivalurilor. E un fantasy-horror supranatural si atmosferic, cu o rasturnare explicativa neasteptata si superb introdusa pe la jumatatea lui, ceea ce te face sa reconsideri mental premisele initiale. Si, fiind sud-corean, abunda in traditie si spiritualitate, are o muzica cam rau-prevestitoare iar limitarile tehnologice ale unei camere neprofesioniste nici nu se simt ci iti dau senzatia de delir oniric. In plus, scenele nocturne sunt filmate in alb-negru, avand aerul unui horror restaurat de acum 50 de ani si ingrosand caracterul straniu al povestii. Filmul incepe si se termina cu doua episoade muzicale a caror semnificatie tine de ritualul mortii. 

Poate cel mai important aspect in aceasta poveste e "democratizarea" si "demonetizarea" cinema-ului. Experimentul Nigh Fishing dovedeste auditoriului ca daca stapanesti limbajul filmic poti conversa profund chiar si cu cele mai compacte mijloace si reducand serios costurile de productie. "Pescuitul" fratilor Park a costat doar 130.000 $ si ar putea lansa un iMovie wave. Cine stie, poate isi deschide Steve Jobs si un studio de film. Se mai poate urmari la TIFF in 10 iunie, ora 21, cinema Arta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu