miercuri, 12 octombrie 2016
Viata asa cum este ea
Cu intarziere, semnalez si aici aparitia cartii lui Alexandru Solomon:
Documentaristul observă realitatea. Cu aceste cuvinte începe regizorul Alexandru Solomon (Marele Jaf Comunist, Cold waves) un capitol din cartea sa, apărută la Polirom: Reprezentări ale memoriei în filmul documentar. “Documentaristul are o viziune asupra realului pe care încearcă să o construiască” (…), dar “dozajul dintre observație și invenție e ceva specific fiecăruia”.
Cu un limbaj simplu și fin, Alecu Solomon împărtășește din experiența sa de practician, de la cercetare și până la post-producție. Când pregătea Kapitalism, rețeta noastră secretă, filmul din 2010 despre mogulii tranziției, îi revenea în minte imaginea unui pește în apă. În timpul filmării, a constatat că majoritatea oamenilor de afaceri intervievați aveau acvarii de dimensiuni mari așa că a fost tentat să urmărească această temă vizuală. ”Invenția a mers în paralel cu observația, s-a hrănit din ea. Iar când l-am intervievat pe Dinu Patriciu și l-am rugat să deseneze ceva în fața camerei, șansa s-a oferit: a desenat trei vietăți marine – o balenă, un rechin și o caracatiță”, pentru a ilustra trei modele de corporații.
Asemenea anecdote care descriu procesul creativ cu tensiunile inerente între pregătire și hazard, oferă mult insight, dincolo de clișee gen “musca pe perete”. Pentru Solomon, documentarul e un mod de a trăi creativ memoria, aspect care se regăsește în toate filmele sale. În ciuda unei perioade extrem de fertile, documentarul e un gen cinematografic care, cu rare excepții, nu are loc în cinematografe. Acum e prezent măcar în librării. Aviz (docu)amatorilor.
Asezonati lectura cu acest proaspat interviu cu autorul.
Documentaristul observă realitatea. Cu aceste cuvinte începe regizorul Alexandru Solomon (Marele Jaf Comunist, Cold waves) un capitol din cartea sa, apărută la Polirom: Reprezentări ale memoriei în filmul documentar. “Documentaristul are o viziune asupra realului pe care încearcă să o construiască” (…), dar “dozajul dintre observație și invenție e ceva specific fiecăruia”.
Cu un limbaj simplu și fin, Alecu Solomon împărtășește din experiența sa de practician, de la cercetare și până la post-producție. Când pregătea Kapitalism, rețeta noastră secretă, filmul din 2010 despre mogulii tranziției, îi revenea în minte imaginea unui pește în apă. În timpul filmării, a constatat că majoritatea oamenilor de afaceri intervievați aveau acvarii de dimensiuni mari așa că a fost tentat să urmărească această temă vizuală. ”Invenția a mers în paralel cu observația, s-a hrănit din ea. Iar când l-am intervievat pe Dinu Patriciu și l-am rugat să deseneze ceva în fața camerei, șansa s-a oferit: a desenat trei vietăți marine – o balenă, un rechin și o caracatiță”, pentru a ilustra trei modele de corporații.
Asemenea anecdote care descriu procesul creativ cu tensiunile inerente între pregătire și hazard, oferă mult insight, dincolo de clișee gen “musca pe perete”. Pentru Solomon, documentarul e un mod de a trăi creativ memoria, aspect care se regăsește în toate filmele sale. În ciuda unei perioade extrem de fertile, documentarul e un gen cinematografic care, cu rare excepții, nu are loc în cinematografe. Acum e prezent măcar în librării. Aviz (docu)amatorilor.
Asezonati lectura cu acest proaspat interviu cu autorul.
Categorii:
documentar,
Filme in carti
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.