vineri, 3 iulie 2009

Atunci i-am condamnat pe toti la moarte



Sergiu Nicolaescu m-a invatat ce inseamna Moartea. Aveam patru ani si ma uitam cu ai mei la singurul film ce se difuza intr-o zi la singurul canal de televiziune. Anul:1984. Sergiu Nicolaescu era personajul meu favorit din acel film (singura imagine pe care o retin implica un tren si parca niste soldati nazisti). La un moment dat, Sergiu e ciuruit iar eu nu intelegeam de ce dispare eroul. Am inceput sa chirai, spre ingrijorarea mamei: "Mama, nu plange! Moare doar in film. Sergiu traieste, e actor." La care ii raspund printre lacrimi de crocodil si muci: "Da' de ce a trebuit sa moara? NU VREAU SA MOARA!".

Nici acum nu-i doresc moartea, decat una simbolica: decesul ca autor de filme. In eventualitatea ca se va produce si moartea fizica (regretabila de altfel, dar fireasca) ma astept la seri maraton din filmografia "Comisarului" si la funeralii nationale. Pentru televiziuni ar fi un prilej numai bun sa scoata de la naftalina filme vechi, sa faca talk-show-uri cu apropiatii "maestrului" si audienta cu imaginea artistului in ultimul costum. Desigur, se va vorbi mult despre el si i se vor umfla meritele. De morti numai de bine. De aceea am luat-o un pic inainte si vreau sa privim la rece rolul lui Nicolaescu in cinematografia romaneasca. A fost el un rasfatat al regimului comunist, regim care in ultimii sai ani mizase la greu pe cartea nationalista? In '89 stiu ca vazusem de vreo trei ori la cinema Coroana de foc despre Mircea cel Batran. Apoi in decembrie, primul film pe care l-au dat la televiziunea "libera" a fost Ringul, cica cenzurat de comunisti. Acum stiu ca Nicolaescu sarise la timp in barca noului regim, cu o cascadorie demna de filmele sale cu puscaturi. Mai apoi, aproape m-a scos din sala cu ridicolul Orient Expres. Si m-a dus la limita oripilarii cu exasperantul& involuntar amuzantul 15.

Am scris atat de rau de filmele lui ultime (inca am fost bland) pana am primit amenintari cu bataia de la admiratorii sai. Dar nu de frica fac acest demers. Mi se pare fair play fata de om sa-i recunoastem si meritele, daca le-a avut. Trebuie sa vedem daca ne lasa mostenire si altceva in afara de sutele de kilometri de pelicula uzata si de cateva replici intrate in folclor. Pentru asta am apelat la stiinta lui Marian Radulescu, un connaiseur al cinemaului- in general- si al celui romanesc ante '89, in particular. L-am invitat in studioul Marelui Ecran (via mess). Banda, va rog:

lucianmircul: stiu ca e greu ce iti cer, dar mi-ai promis
marian radulescu: asa
lucianmircul: Vreau sa facem o foarte scurta analiza a "cineastului" Nicolaescu
lucianmircul: la rece, inainte sa moara si sa fim cuprinsi de compasiune, mila si iertare
lucianmircul: Am tot scris de rau de el si vreau sa fiu corect cu el. Sa scriu si de bine, daca e cazul. De aceea te rog sa-mi spui ce inseamna el pentru tine, ce crezi ca inseamna pentru cinematograful romanesc. Si ce ramane de valoare in urma lui
marian radulescu: pentru mine el inseamna foarte putin.
marian radulescu: a insemnat foarte mult pana la varsta de 12 ani cred
lucianmircul: idem
lucianmircul: ma rog, in cazul meu 10 ani
marian radulescu: asta marturisea si mungiu intr-un interviu pt cotidianul , cand l-au intrebat ce filme dragi ro ante 1989 poate numi
marian radulescu: a spus: trandafirul galben si nicolaescu
marian radulescu: apoi pita, daneliuc, tatos, veroiu si saucan
marian radulescu: exact traseul meu
marian radulescu: sa revin
lucianmircul: pai, e vorba de copilarie
marian radulescu: atunci, in copilarie, incercam sa vad tot ce era cu el
marian radulescu: era un idol
marian radulescu: descoperit, cred, in 'Osanda'
marian radulescu: un film nu f rau
marian radulescu: care e bun datorita nu lui (s.n.), ci lui amza, ioanei pavelescu, lui dinica si e. maftei, MUZICII LUI TIBERIU OLAH
marian radulescu: si povestea lui v i popa era captivanta ('velerim si veler doamne')
marian radulescu: apoi a urmat 'Accident'
marian radulescu: care m-a prins prin MUZICA (iar)
marian radulescu: radu goldis acum
marian radulescu: plus actori: gaitan, mihaita si popovici
lucianmircul: aceiasi din Reconstituirea
marian radulescu: (s-au reintalnit dupa 'reconstituirea')
marian radulescu: da
marian radulescu: subiectul politist, captivant
marian radulescu: sergiu la fel
marian radulescu: apoi marea lovitura: REVANSA
marian radulescu: din nou muzica. dupa aproape 30 de ani aveam sa aflu ca genericul si nu numai e compus de a enescu
marian radulescu: pe generic aparea doar numele i popovici (ilustratie muzicala)
marian radulescu: actorii mari, subiecte tari
marian radulescu: legionari
marian radulescu: paraipan etc
marian radulescu: 'Pentru Patrie'
marian radulescu: Capcana Mercenarilor
marian radulescu: Nemuritorii (tv, 1981)
marian radulescu: Duelul (slab)
marian radulescu: Viraj Periculos - slab - avorturi, asistente criminale etc
marian radulescu: Cu mainile curate si Un comisar acuza
marian radulescu: vazute cand s-au reluat pe ecrane: 1983, 1984
lucianmircul: nu uita de Atunci i-am condamnat...
lucianmircul: parca ziceai ca asta e cel mai rotund film al sau
marian radulescu: ala l-am vz in 1980
marian radulescu: da, raman la aceeasi parere
marian radulescu: dupa titus popovici
marian radulescu: actori uriasi
lucianmircul: ce calitati are?
marian radulescu: o povestire buna
lucianmircul: si mana regizorului?
marian radulescu: dramaturgie excelenta
marian radulescu: (nu e vina lui)
marian radulescu: personajul lui amza, nebunul satului care se jertfeste pentru sat
marian radulescu: (tema jertfei, de care e capabil doar NEBUNUL!!)
marian radulescu: SN n-are niciun merit insa
lucianmircul: bag seama ca pe niciunde nu e meritul lui in totalitate, unde a inceput sa centreze si sa dea tot el cu capu, s-a cam coborat nivelul
marian radulescu: filmat corect
marian radulescu: regizorul nu exista
marian radulescu: Mihai Viteazul vazut prin 1981
marian radulescu: surpriza mare
marian radulescu: film de anvergura
marian radulescu: acum nu mai pot sa-l revad
lucianmircul: da, aici poate ar fi una din calitatile lui
marian radulescu: insa pot oricand sa ascult muzica filmelor lui
marian radulescu: tiberiu olah la mihai v
lucianmircul: macar are viziune de coregraf
marian radulescu: 'ringul', ciuleandra, mircea, coroana de foc le-am vazut numai pt muzica lui a enescu
marian radulescu: coregraf?
marian radulescu: nu nici macar
lucianmircul: pana la el, nu s-au mai filmat la noi asemenea scene de razboi
marian radulescu: de colonel care nu s-a jucat suficient cu soldatii de plumb, asta da
marian radulescu: da, daca te incalzeste asta, se poate spune
marian radulescu: si Dacii sa nu uit
marian radulescu: daca tu te mai poti uita la filmele astea numai pt acest motiv esti mare,
marian radulescu: eu nu pot
marian radulescu: filme cu batai si lupte s-au facut in lumea mare de zeci de ani
marian radulescu: si la noi in 1912, Independenta ro
lucianmircul: stii ca se lauda la ceva emisiune pe tvr ca in America, Steven Spielberg le-ar arata studentilor imagini din Mihai Viteazul ca model de cum se filmeaza o batalie ?
marian radulescu: omul e bolnav
marian radulescu: dar nu e singurul
lucianmircul: grandoman?
marian radulescu: genial fara motiv se crede si Daneliuc care desfiinteaza noul val actual
pt ca el si numai el e noul val, el si numai el a adus ceva nou (interviu in adevarul)
lucianmircul: in cazul lui Nicolaescu, poate sa fie si puterea pe care i-a dat-o regimul si pe care a conservat-o si dupa comunisti?
marian radulescu: puterea nelimitata
marian radulescu: si dupa 1990 era al doilea om in stat
marian radulescu: dupa 1990 n-am vazut nimic de el
marian radulescu: ceva secvente din Oglinda si-atat
marian radulescu: nu pot sa mai vad asa ceva
marian radulescu: concluzie:
marian radulescu: cateva scenarii interesante (titus popovici, anusavan salamanian)
marian radulescu: muzica de 5*****: theodor grigoriu, tiberiu olah, richar oschanitzsky, radu goldis, adrian enescu
marian radulescu: si actori care incearca si ei sa salveze ce se mai poate
marian radulescu: pt ca e nevoie de salvarea lor
marian radulescu: in conditiile in care viziunea e TRIUMFALISTA



lucianmircul: crezi ca cinematografiei noastre i-ar fi fost mai bine daca Sergiu n-ar fi facut filme?
lucianmircul: sau toturi are si el meritele sale?
marian radulescu: atentie: FILME DE LUPTE A REGIZAT SI EISENSTEIN SI GRIFFITH. vezi birth of a nation, alexander nevsky, ivan cel groaznic etc
marian radulescu: dar acolo e ARTA
marian radulescu: chiar daca la eisenstein e si ideologie
marian radulescu: dar se pot vedea si revedea
marian radulescu: pt ca nu e grandomanie, triumfalism, patriotism populist
marian radulescu: cred ca financiar a ajutat cinematograful
marian radulescu: in 1986 mircea veroiu a venit la casa tineretului, a fost invitat cu ocazia unui medalion cu filmele lui
marian radulescu: s-a adus vb de sn
marian radulescu: a zis: 'sa-l tina dumnezeu asa cum e ca nu cred ca se va schimba...daca n-ar fi el, niciunul din noi n-ar putea sa faca film in ro’
marian radulescu: pt mine sergiu nicolaescu e si omul care l-a ingropat de viu (ca artist) pe mircea saucan
marian radulescu: unul dintre (alaturi de alti grandomani: mircea dragan, ala cu stefan cel mare, columna , fratii jderi etc)
marian radulescu: i-a spus lui saucan, dupa meandre:
marian radulescu: saucane , esti k.o. .. nu mai faci film niciodata!
lucianmircul: Marian, multumesc mult pentru rabdare, stiu ca nu e unul din subiectele tale favorite
lucianmircul: tura viitoare discutam despre ce-ti place tie. Copilaria lui Ivan de exemplu
marian radulescu: astept sa vb si despre altele
marian radulescu: despre lucruri si filme ADEVARATE
marian radulescu: nu despre surogate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu