joi, 30 decembrie 2010

Barbati insingurati

Doua filme tin sa aduc atentiei astazi, dintr-un motiv foarte banal si anume ca vizionarea lor a fost neintentionat succesiva iar subiectul cam acelasi: alienarea barbatilor cu orientare sexuala diferita si modul in care aleg sa depaseasca piedicile sociale sau nenorocirile. Deci doua filme in care personajele sunt gay dar care nu militeaza in vreun fel pentru partida homosexuala ci doar folosesc aceasta "carja dramatica" pentru a portretiza un set de emotii si consecinte ale actiunilor unor persoane "diferite".


1. A Single Man (2009) e, asa cum amintea tovarasul Luci, cel mai elegant film din acest an. Nu e deloc surprinzatoare concluzia cand afli ca in spatele acestui tablou de o zi al anilor '60 sta nimeni altul decat designerul vestimentar Tom Ford (bineinteles, ajutat de production art team-ul de la Mad Men). Mai rar se intampla ca din lumea modei sa permute in lumea de celuloid un asemenea stilist. Cu un Colin Firth senzational in rol principal (un profesor universitar britanic care se confrunta cu vidul emotional lasat in jurul sau de moartea accidentala a iubitului) cu o Julianne Moore impersonand o prietena/fosta iubita usuratica dar la fel de nefericita, cu o imagine splendida si o muzica peste masura de reusita (compozitorul polonez Abel Korzeniowski impreuna cu japonezul Shigeru Umebayashi, cel responsabil pentru muzica din capodopere WKW - 2046 si In the Mood for Love) ecranizarea romanului lui Christopher Isherwood ofera o perspectiva sobra si contemplativa a ultimei zile din viata unui barbat singur. Evident ca fundalul istoric al acelei zile (criza cubaneza) si libertatea spiritului din anii 60 ofera un cadru distinct si realmente artistic intregii povesti: dialogurile sunt excelente dar momentele meditative sunt superioare.

Ford isi marcheaza stilul intr-un mod vizual aparte: intrarea in film se face pe calea visului si in ritmul pasilor de catwalk cand George Falconer viziteaza spiritual-cosmaresc locul accidentului auto in care ii murise prietenul. Un ramas bun declansator al propriului sau ramas bun. Pe tot parcursul zilei George va cauta un moment propice "incheierii" si isi va pune meticulos afacerile in ordine. Acelasi Ford insista pe detasarea graduala de pamantesc in scurtele insertii de "scufundare" sau atunci cand elimina sunetele indicate vizual de planul in care ne aflam inlocuindu-le cu o muzica ce izoleaza in meditatie. Filmul nu e lipsit de ironie, caci exact atunci cand ii ofera o scapare protagonistului, i-o si rapeste intr-un mod neasteptat implinindu-i dorinta. Un film sobru si distinct, de o reala pretiozitate in culoare si sunet si cu o nota depresiva care n-are nici o legatura cu orientarea sexuala.
 Trailer

2. Howl (2010). Cei familiarizati cu 'generatia beat' de autori nascuti in anii de dupa razboi in State si marcati de o usuratate a spiritului endemica, adoratori ai unei libertati de expresie fara limite, exuberanti si avizi consumatori de droguri si alcool, il cunosc bine pe Allen Ginsberg. El impreuna cu tovarasii sai de arme literare (William S. Burroughs, Jack Kerouac, Neal Cassady) - hedonisti boemi si non-conformisti - au constituit un adevarat fenoment cultural in epoca documentandu-l prin propriile lor experiente. Filmul Howl al lui Rob Epstein si Jeffrey Friedman isi ia numele de la poemul renumit al lui Ginsberg (Urletul, dedicat de acesta lui Carl Solomon) si se concentreaza pe problemele cu justitia pe care le-a avut cel care a publicat poemul (Lawrence Ferlinghetti). Considerat "obscen" Howl a fost contestat avid punandu-i-se in discutia insasi calitatea de creatia artistica. Toata polologhia impreuna cu o schitare biografica a portretului lui Allen Ginsberg (aici jucat de James Franco) sunt prezente in film, din nou intr-o maniera stilistica salutara, parte film (procesul), parte animatie (care sustine vizual versurile "lamentatiei" lui Ginsberg) si parte interviu reconstituit. Hibridul rezultat ofera un insight asupra unui moment esential din viata culturala a Americii, nasterea contra-culturii. Fun fact: in rolul avocatului apararii apare John Ham din Mad Man.
 Trailer

3 comentarii:

  1. Nu am cuvinte pentru performanta lui Colin Firth in A Single Man.

    RăspundețiȘtergere
  2. mi s-a parut superb cum James Franco adopta pana in cele mai mici detalii gestica si mimica lui Ginsberg. e surprinzator cat de bine intra in pielea personajului. sper sa mai auzim de el in curand...

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.